Hoe kun je zien / weten of een pompoen eetbaar is ?

Nadat ik een jaar of twee geleden de pompoen als groente heb ontdekt, probeer ik regelmatig een nieuwe soort uit. De effen oranje Hokaido, de Turkse Muts, de Butternut Squash en muskaatpompoenen staan nu regelmatig op het menu.

Nu heb ik echter onlangs een paar kleine pompoenen gekregen die vooral een hoge sierwaarde lijken te hebben. Ze werden echter wel verkocht als 'speisekurbis', maarja, de bordjes in de supermarkt staan ook hier niet altijd op de juiste plek.....

De pompoen die ik nu heb is rond, sterk geribd, oranje, groen en geel (al waren ze er ook in geel/groen , geel/oranje en groen/ witte schakeringen) , beetje de kleuren van een Turkse muts, maar zonder muts. Ik denk dat het een Sweet Dumpling is, maar dát stond er dus niet bij......

Ik ben het nu aan het proberen op de ouderwetse manier ; gewoon doorsnijden (okee, doorzágen met de elektrische zaag) , in de oven en uitproberen. Maar hoe kun je aan een pompoen zien of het echt een (eetbare) pompoen is, en niet een kruising met een of andere kalebas ofzo ? En kan het kwaad als je een oneetbare soort TOCH eet, of is die alleen maar vies ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.2K
Rieneke1
11 jaar geleden
als ik iets met pompoen maak, dan doe ik er zo veel toevoegingen bij dat het toch wel lekker is :)
dood zal je er niet aan gaan!
anneliez
11 jaar geleden
zoiets ja ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij was heerlijk ;)
Gewoon doorgesneden, uitgehold, ingesmeerd met olie en kruiden, half uurtje in de oven, gevuld en smullen maar. Alleen de schil heb ik niet uitgeprobeerd, maar hij is schoon op gegaan.
flyingcrow
11 jaar geleden
Goeie vraag,dit wil ik ook weten,welke behoudens de bekende eetbare soorten nog meer eetbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mhh lijkt me heerlijk marleen, ben ook in de weer met pompoen
waar heb je hem mee gevuld
Kimath
11 jaar geleden
hoe zie je trouwens of een pompoen rijp is? ik heb er ook 1 gekocht van de week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Zonneschijn : deze keer gewoon met vlees en champignons. Voor het geval de pompoen niet te eten zou zijn. Meestal maak ik een vulling van gehakt, pompoenvlees en uitjes oid. Maar ook wel van alleen groente en bijvoorbeeld rijst of gierst of bulgur. Of vlees en rijst etc. en groente.
Wat ik ook veel doe is parten onder de gril, of blookjes door de oven- of roerbakgroente. @Kimath : een pompoen is rijp als het steeltje is verdroogt/ verkurkt / verhout. Eerder worden ze ook niet geoogst, en zeker niet verkocht. En ja, dan kun je er gerust nog een stevige ruit mee ingooien, Hoe kleiner de pompoen, hoe harder de schil. (En hoe zoeter het vruchtvlees). Je kunt ze wel tot 6 maanden bewaren trouwens. De oranje (Hokaido) is een goede om mee te beginnen ; goed te snijden, goedkoop, erg lekker zoet en een eetbare schil (mits gaar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil tussen de Turkse muts en de oranje Hokaido qua smaak dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Qua smaak heel weinig. Turkse muts is wat lastiger te snijden. De hoikaido is eigenlijk de makkelijkste 'instap-pompoen' als je er nog nooit mee gekookt hebt, en de schil is eetbaar. Dat heb ik bij alle andere pompoenen nog nooit geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oranje Hokaidoen, Butternut Squash en de muskaatpompoen zijn van die pompoensoorten die je makkelijk kunt vinden in een supermarkt. Turkse muts kende ik niet. Bedankt voor je antwoord/reactie.

Het beste antwoord

Je kunt aan de buitenkant van een onbekende pompoen/kalebas niet zien of hij eetbaar is.
Daarvoor moet je hem opensnijden.
Als er geen vruchtvlees in zit, heb je te maken met een sierexemplaar.
Kook een klein stukje vruchtvlees. Is het vruchtvlees bitter van smaak, dan heb je weer een sierkalebas of een kruising tussen sierkalebas en eetbare pompoen.
Als het lekker smaakt, heb je een eetbare pompoen.

Het kan geen kwaad om een oneetbare soort toch te eten, want die eet je toch niet op. Iets wat direct al vies smaakt, spuug je toch uit? (^0^).
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt het dichtst n de buurt. Uiteindelijk ben ik er inmiddls achter dat alle pompoenen eetbaar zijn (al is de een lekkerder dan de ander) en kalebassen niet. Echter, veel pompoenen worden vooral als ze heel klein zijn (juist die leuke eenpersoons-pompoentjes die je zo leuk kunt vullen) nogal eens verkocht als sierpompoen ./ kalebas.
Kortom, bij de bloemist kun je in deze tijd van het jaar heel voordelig groente halen ;)
Wil je het echt zeker weten, dan is doorsnijden (nouja, zagen), en eventueel proeven de enige methode. Maar da weet je het ook voortaan voor die soort.

Andere antwoorden (1)

je kan het zien aan de vorm of je een pompoen of kalebas hebt alle pompoenen zijn eetbaar en zeker als je ze uit de supermarkt of op de markt koopt er zijn zeker100 soorten pompoenen te koop en je kan er veel mee doen van soep tot taart en puree de kalebassen zijn meestal voor de sier die kan je beter niet eten maar die vind je meestal niet bij de super of op de markt wel bij mensen die ze zelf kweken en dan zal dat ook vermeld worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zie je het aan de VORM dan ? Er zijn tenslotte ronde kalebassen en langwerpige en peervormige pompoenen....