heb je als mantelzorger ,betaald uit een PGB, recht op belastingvoordelen??

IK zorg voor mijn dochter van 25 met een verstandelijke beperking. we wonen in 1 huis..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kom je wel in aanmerking voor het Mantelzorgcompliment. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mantelzorg/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-mantelzorgcompliment-aanvragen.html?ns_campaign=Thema-Gezondheid_en_zorg&ro_adgrp=Mantelzorg-Beloning_voor_mantelzorg&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%7Bkeyword%7D&ns_fee=0.00&gclid=CICXhYa1-LICFURY3godAkYA6g
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt,die krijg ik ook al een aantal jaar. Maar ik bedoel eigenlijk wat betreft de inkomstenbelasting en /of huurtoeslag. dochter heeft nl. een Wajonguitkering.Ik een kleine UWV uitkering en word betaald uit een PGB.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mantelzorg is vrijwillig toch? dus niet betaald uit een pgb?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij ook RY, volgens mij is het mantelzorgcompliment ook alleen voor vrijwilligers (onbetaald)...
Maar misschien heb ik het mis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het mantelzorg compliment kun je zelf aan iemand geven (hoewel ik niet weet hoe dat gaat als je dat niet zelf kan doen door bijv. een verstandelijke beperking. Ik mag zelf ook een mantelzorgcompliment geven en ik kan zelf weten aan wie ik dat weg geef.

Antwoorden (2)

Het kan eventueel zo zijn. Als je als ouder je kind onderhoud kun je die kosten aftrekken van je inkomsten voorzover ze een bepaalde drempel overschrijden. Dat moeten natuurlijk geen kosten zijn waarvoor u reeds een vergoeding of PGB voor kreeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om mee te beginnen zijn mantelzorg en de zorg die je tegen betaling verricht, twee verschillende dingen. Voor de zorg waarvoor je loon ontvangt vanuit het PGB, ben je in dienst van je dochter. Mantelzorg is per definitie onbetaald. Je kunt - ook als je loon ontvangt uit haar PGB - wél ook in aanmerking komen voor het mantelzorgcompliment wanneer je naast je PGB-werkzaamheden ook onbetaalde zorg verleend. Als je samen in één huis woont, doe je dit vaak vanzelf al, want ik neem aan dat je niet elke vijf minuten die je met haar bezig bent opschrijft om te declareren.

Dat mantelzorgcompliment ontvang je al, schreef je. Verder is er in bepaalde gevallen aftrek mogelijk voor het levensonderhoud van een inwonend kind dat nog geen 30 is, of voor de zorg van ernstig gehandicapte kinderen (of broers/zussen) bij tijdelijk verblijf thuis. Voor dat eerste geldt dat het moet gaan om kinderen die zelf niet konden voorzien in hun levensonderhoud, dus geen inkomen hebben. Je schrijft dat je dochter een Wajong-uitkering heeft, dus dat is niet van toepassing. Van tijdelijk verblijf thuis wordt gesproken als iemand normaal gesproken in een AWBZ-instelling verblijft. Als er dan extra kosten worden gemaakt voor de verzorging en het vervoer in weekenden of vakanties, dan kunnen de kosten die a) niet vergoed worden door de zorgverzekeraar en b) de gehandicapte zelf niet kan betalen uit inkomen of vermogen, worden afgetrokken. Als je dochter steeds thuis woont en niet is opgenomen, ken ik geen belastingvoordelen waarvoor je in aanmerking komt vanwege de zorg die je verleent.

Het kan wél zijn dat je dochter aftrekposten heeft vanwege bijzondere ziektekosten. Kijk eens op een site als www.meerkosten.nl om te zien of er nog posten zijn waar je geen weet van had en die je kunt opvoeren als je voor haar de belastingaangifte in orde maakt volgend jaar. Als zij veel niet-vergoede kosten heeft aan zorg en hulpmiddelen, kan dit behoorlijk oplopen.

Daarnaast: als jullie in een huurwoning wonen die is aangepast vanwege haar handicap en daardoor duurder is, kom je mogelijk in aanmerking voor extra huurtoeslag. Kijk op www.toeslagen.nl

En tenslotte nog iets dat niets met de belasting te maken heeft: hoe hoog is de Wajong-uitkering die je dochter ontvangt? Deze is standaard 75% van de grondslag (meestal het minimumloon) maar kan bij mensen die dagelijks hulp of oppassing nodig hebben, door het UWV verhoogd worden tot 85 tot zelfs 100% van de grondslag. Dit moet je apart aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Goede informatie waarbij Lies12 alle eventuele aftrekmogelijkheden de revue laat passeren.
In deze situatie is er inderdaad vanwege het eigen inkomen van dochter slechts belastingtechnische aftrek mogelijk bij de dochter zelf: aftrekpost specifieke zorgkosten. Extra huurtoeslag is bij een aangepaste woning mogelijk. Ook mag de maximale huur hoger zijn dan de maximumgrens van € 664,66. Verder gelden de gewone voorwaarden huurtoeslag. Voor het huurdeel boven € 664,66 wordt geen extra huurtoeslag gegeven. Voor dit deel is de huurtoeslag dus € 0. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/bijzondere_situaties/gehandicapt_en_aangepaste_woning