Ja, dit is besmettelijk tot ongeveer een à anderhalve week nadat de eerste symptomen zichtbaar zijn. Het virus verspreidt zich via de ontlasting en met ontlasting in aanreking gekomen voorwerpen, zoals toiletten, deurklinken en handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geelzucht is een symptoom, dat niet zo vaak voorkomt. Besmetting met HVA gaat o.a via hygiëne, HVB via wondjes.
Geelzucht is een symtoom van een leveraandoening, meestal door HVB, het helatitis virus. Dit virus is erg besmettelijk, ook via speeksel, wondjes ed.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel mensen die met HVB geïnfecteerd zijn hebben juist geen symptomen, maar kan iemand wel besmetten.

Omdat het virus ook in sperma, vaginaal vocht en speeksel voorkomt is het ook seksueel overdraagbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hepatitis A of Geelzucht, is erg besmettelijk. De duur van de besmettelijkheid is gewoonlijk ongeveer 1 week voor tot en met 1 week na het uitbreken van de ziekte. Besmet voedsel en besmet water brengen het hepatitis A virus over. Het virus wordt met de ontlasting uitgescheiden. Overdracht vindt plaats via met ontlasting besmet materiaal als handen, voorwerpen, voedsel en water.

Naarmate de hygiënische omstandigheden slechter zijn neemt de kans op besmetting toe. Te denken valt aan slechte persoonlijke hygiëne, maar ook het ontbreken van goede sanitaire voorzieningen, zoals een goede drinkwatervoorziening en een goed rioleringssysteem. Voedingsmiddelen zoals rauwe groenten, fruit, salades kunnen een bron van besmetting zijn omdat ze gewassen kunnen zijn in water waarin het hepatitis A virus zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.vacned.nl/infectieziekten/geelzucht-hepatitis-a.html