"Malware is een verzamelnaam voor kwaadaardige en/of schadelijke software. Het woord is een samenvoeging van het Engelse malicious software (kwaadwillende software).
(Bedankt, Wikipedia)."

Daar vallen onder meer virussen onder, Trojaanse paarden, spyware en een groot aantal andere zaken.

Net zoals 'onkruid' een verzamelnaam is waar je allerlei soorten planten mee benoemt die je niet in je tuin wil hebben.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal juist, niets aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zijn antivirus programma's gewoon anti malware programma's, ze doen van alles maar hebben de naam anti-virus aangehouden uit herkenbaarheid of historisch oogpunt.
Eigenlijk gaat het tegenwoordig over malware en niet meer over virussen (simpel gezegd een oude vorm van malware). Het woord computervirus is gewoon in de volksmond blijven hangen en wordt daarom ook nog vaak gebruikt naar de consument toe.

Malware is namelijk een verzamelnaam voor alle kwaadaardige software. Een computervirus daarentegen is een vorm van kwaadaardige software die zeldzaam is geworden in een moderne tijd van trojaanse paarden, tracking cookies, adware, backdoors, wormen, bots, rootkits, keyloggers, hoaxes, etc...