Wat is hygienischer/effectiever, je tong poetsen of je tong schrapen?

soms schraap ik mijn tong, maar meestal poets ik mijn tong omdat ik dat makkelijker vind.

maar welke methode is het beste voor je mondhygiëne?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.4K

Het beste antwoord

Beiden.

Eerst schraap je je tong. Hierdoor is het overgrote deel van de vuiligheid uit je mond. Dan poets je je tanden en vervolgens poets je je tong om die plekken te reinigen waar de schraper minder goed bij kan. Spoel je mond nog even met mondwater om alle achtergebleven restjes/bacteriën te verwijderen/doden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt eraan poets je je tong na je tanden is het natuurlijk slechter
Het beste is schrapen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is dat volgens jou zo logisch?
Aangezien je denk ik geen 2 tandenborstels gebruikt zou ik zeggen je tong schrapen. Daarmee haal je ook in 1 haal bacterien weg. terwijl met poetsen kan je een stukje vergeten. In Amzie heb je tongschrapers. ( hier misschien ook) maar in Amerika heb je reclames die zeggen ( did you brush your tongue today?)

Sneller is de schraper. Maar een slokje listerine doet ook wonderen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen twee borstels, maar ik was de borstel wel even af na het tanden poetsen, voordat ik mijn tong poets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is al goed dat je het doet. dat je een tandenborstel of een schraper gebruikt scheelt niet veel hoor zou daar niet over inzitten. Als je adem ruit kan je je afvragen of je het goed hebt gedaan. Maar vooralsnog zou t niet zoveel uit moeten maken. ( listerine dood ook bacterien)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraagt je af hoe sommige oude mensen die het slecht gehad en ook nog gerookt hebben nog zo'n goed gebit hebben met alles wat we ons nu aanbevolen wordt ik ben zo onderhand langer bezig met m'n gebit dan met m'n douchen en/of 's avonds reinigen creme op m'n gezicht smeren!! Listerine is niet goed door het te hoge alcohol percentage is mij door mijn mondhygieniste verteld. Ik poets mijn tong overigens met een zachte borstel die eigenlijk bedoeld is voor mensen die een gebit dragen en daarmee hun gehemelte en tandvlees poetsen. Mijn elektrische tandenborstel heeft ook tongscraper maar dat vind ik vreselijk! Dit schijnt overigens de laatste wonder tongscraper te zijn. Beetje duur. Je moet hem ook tegelijk met je tandenborstel vervangen. http://www.orabrushstore.nl/
Mijn tandarts zei dat ik elke keer na het poetsen ook mn tong moet schrapen. En dan vooral achter die bobbeltjes achter op je tong. Steek je tong ver uit en je mond wijd open. Bijna in je keel, daar achter op je tong zie je toch van die bobbels? Dáár achter verzamelen de bacterien zich, en dat moet je dus wegschrapen. Ik heb een tongschraper van 'Halita' dat is een merk dat mijn tandarts gebruikt. Bij een drogist (kruidvat oid) verkopen ze ook tongschrapers! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Het is wel verstandig om zachtjes te poetsen! Anders beschadig je je tong én je smaakpapillen (want dat zijn bobbeltjes achter op je tong)! Altijd van achteren naar voren strijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je gelijk in Pieter dat las ik net. http://slechteadem-verhelpen.nl/wp-content/uploads/2012/04/Tongschraper.pdf