Hoe sluit ik een subwoofer met speakerkabels aan op een pre-out van een 7.1 receiver?

Ik heb een (passieve???) subwoofer uit een home-cinema set. Deze heeft 1 set vaste grijze speakerkabels; eentje met een zwarte streep en eentje puur grijs.
Nu heb ik een receiver (Sony STR-DH520), die een pre-out heeft voor een subwoofer, maar dat is een gaatje en daar past geen dubbele speakerkabel in.

Hoe kan ik mijn subwoofer aansluiten op die receiver, zodat ie ook werkt zoals het hoort?

Link naar de receiver: http://www.sony.nl/product/hcs-home-cinema-receiver/str-dh520

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
12.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zou actief kunnen zijn, ik weet het niet; hij is 285 watt. Maar aansluiten blijft een punt, want hij heeft echt alleen maar een speakerkabel. Dus geen in- of uitgang voor iets anders. Hij is onderdeel van de home-cinema set Sony HTP-BD36SF: http://www.sony.nl/product/hch-systems-with-blu-ray-disc/htp-bd36sf

Het beste antwoord

'n sub pre-out aansluiting op 'n versterker geeft een onversterkt bas signaal af dat bedoelt is om een actieve subwoofer aan te sturen. Actief wil dan zeggen dat de subwoofer over een eigen versterker beschikt die ook apart elektrisch gevoed wordt.
Daarom ook is de aansluiting uitgevoerd als een 3,5 mm jack female plug.

Verreweg de meeste subwoofer boxen zijn van het actieve type.

Passieve subwoofers zijn alleen geschikt om aan te sluiten op Hi-power 5.1 of hoger versterkers.
Het (bas-gescheiden) vermogen van de versterker wordt dan direct aan de passieve subwoofer aangeboden.
De kleurcombinatie van de draden Grijs/ Grijs met streep is respectievelijk + (Grijs) en - Grijs/zwarte streep)

Om jouw subwoofer dus werkend op je SONY receiver aan te sluiten heb je een aparte hoog vermogen (afhankelijk van het vermogen van de subwoofer) mono versterker nodig. Bijvoorbeeld als de subwoofer 50 Watt is dan is een versterker van ca. 35 Watt ruim voldoende.

Het sub pre outsignaal van de receiver sluit je op de ingang van de van de monoversterker aan, de subwoofer weer op de uitgang van de monoversterker.

Dat is de enige manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, bedankt voor je reactie. Een mono versterker is echter een vrij dure oplossing, ook al is het de enige. Ik ben dan beter af met een nieuwe (actieve) subwoofer, of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sub is 285 watt, maar ik blijf zitten met het aansluiten op mijn receiver. De sub heeft alleen maar een speakerkabel, dus geen in- of uitgang voor andere kabels. En op de receiver zie ik geen speakeraansluiting voor een subwoofer, alleen een "audio out subwoofer" (volgens handleiding een zgn. pre-out).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's een zware subwoofer...
Weet je zeker dat ie passief is? Zit er geen regeleenheid op (instelknoppen voor volume) of een aansluiting voor een 230V voedingskabel.
En als de speakerkabels die er aan zitten vrij dun zijn dan moet het wel een actieve box zijn. En ja, als ie dan toch passief is dan is een extra mono versterker van die dimensie in verhouding wel duur.
'n losse actieve subwoofer geschikt voor jouw SONY is dan veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag dat de receiver 100W + 100W uit geeft.
Dat is totaal vermogen verdeeld over 7 subgroepen speaker aansluitingen. Is in de handleiding niets te vinden over de mogelijkheid om de passieve subwoofer op een van de hoofduitgangen aan te sluiten? Pas wel op met de impedantie, niet lager dan 8 ohm! De 2 schroefaansluitingen rechts op het achterpaneel leveren in ieder geval wel voldoende vermogen om de subwoofer te kunnen aansturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een actieve subwoofer hoef je echt geen hele grote te kopen. Eentje met een nominaal vermogen van 20 tot 25 Watt is voor een huiskamer meer dan voldoende.
Bas tonen zijn niet kritisch en dragen veel verder dan hoge tonen. Let wel op een degelijke constructie van de behuizing. Goedkoop plastic levert een dito geluid op.
Qua merk ben je nergens aan gebonden, wat past aan je smaak en budget is goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor al je reacties, heb ze aandachtig gelezen. Er staat in de handleiding niets over het aansluiten van een sub op (één van) de luidspreker uitgangen. Neemt niet weg dat het niet kan, want mijn sub is volgens mij gewoon een speaker die alleen lage tonen pakt. Een "echte" subwoofer heeft toch op z'n minst regelingen en in- en/of uitgangen, zoals ik overal lees. Blijkbaar zijn die home-cinema subs (dus als onderdeel van een home-cinema setje) een beetje prul, waar je naderhand weinig mee kan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De impedantie van de subwoofer is trouwens - volgens de sticker op de achterkant - 1.5 ohm. De speakeruitgangen op de receiver gebruiken impedantie van 8-16 ohm. Is dit een goed teken, in die zin dat ik mijn subwoofer op één van de (vrije) speakeruitgangen van de receiver kan aansluiten? Ik gebruik bijv. de uitgangen voor surround back niet, zou dat een optie zijn?

Andere antwoorden (2)

U heeft een tulpstekker nodig die u kan aansluiten op de "subwoofer" output connector achteraan uw receiver.
De volle grijze draad komt op de centrale pin (+ pool) en de grijze met zwarte streep op het omhulsel (- pool)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je subwoofer is een passieve subwoofer. Een actieve heeft zoals al eerder is berschreven een eigen versterker. Dit is te herkennen aan de appartie 220V aansluiting op de versterker.

Jouw versterker ondersteund dit niet, je moet dus gaan voor een nieuwe actieve subwoofer.

De wattage die opgeeft is geen continu vermogen dus zegt eigenlijk erg weinig.

De aansltuing van een actieve subwoofer is trouwens een cinch of tulp aansluiting en geen Jack
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja klopt, microfarad. de aansluiting moet tulp zijn zag ik ook net op de foto van de receiver.
Ik dacht in eerste instantie aan een van die mini home cinemasets. Daar wil nog wel eens een 3.5 jack op zitten voor de woofer.