Catheteriseren is het toebrengen van een buisje in het lichaam voor verschillende toepassingen (niet alleen voor vochtafname dus!).

Een katheter kan geplaatst worden:

- om urine te draineren uit de blaas
- om urine te draineren van de nier naar de blaas
- om vloeistoffen, medicatie of voeding toe te dienen
- om kleurstoffen te injecteren in de bloedbaan met de bedoeling problemen op te sporen
- om rechtstreeks de bloeddruk te meten in een ader of slagader
- om ongewenste vloeistoffen af te zuigen uit de luchtwegen
- om een dodelijke injectie toe te dienen

In het geval van een 'hartcatheterisatie' wordt een opname gemaakt van het hart en omliggende kransslagaderen om eventuele problemen te kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Catheteriseren is het inbrengen van een slangetje (catheter) in de urineblaas zodat de blaas op een kunstmatige wijze geleegd kan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cateteriseren is hetzelfde als catheteriseren alleen anders geschreven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
correcte spelling is: Katheteriseren
De urine afvoer met behulp van een katheter. De blaas wordt geleegd door het te verbinden met de katheter d.m.v. een slangetje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het legen van de blaas middels het inbrengen van een slangetje in de blaas via de urineleider die eindigd in de penis of vagina. Dit gebeurt vaak bij mensen met een verminderde blaasfunctie zoals bv bij dwarsleasie patienten ik doe het zelf 4x per dag wegens een slechte blaasfunctie.