Vader heeft kind alleen erkend en wil nu gezamenlijk gezag en omgangsregeling, moet moeder meewerken?

en wat als via de rechter wordt bepaald dat de vader omgangsregeling krijgt!? moet moeder dan meewerken en wat als zij dat niet doet?

Toegevoegd na 12 minuten:
en wat als moeder kind gewoon niet meegeeft? of er niet is als vader kind komt halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Antwoorden (4)

Als de man het kind erkend moet hij ook betalen voor de opvoeding. Als de rechter bepaald dat er een omgangsregeling komt bepaald die ook de alementie die de vader moet betalen en moet de moeder mee werken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ja dat kan allemaal maar dat zal het er niet makelijker opmaken. De vader kan dat ook weer stappen ondernemen. Waarom wil je de vader niet het omgangsrecht geven.
ronron1212
12 jaar geleden
Als de rechter bepaaalt dat de vader een omgangsregeling krijgt kan de moeder hier nog altijd tegen in beroep gaan. Maar de kans van slagen is erg klein tenzij er aangetoond kan worden dat de vadeer ongeschikt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aanvraag voor het verkrijgen van het gezag moet gezamenlijk worden gedaan door de moeder en en vader van het kind.

Als jij het beter vindt voor je kind, dat de vader geen rechten krijgt met betrekking tot de opvoeding van jullie kind, dan teken je het aanvraagformulier niet.

Je hoeft niet mee te werken aan het verkrijgen van het gezag door de vader.

De omgangsregeling staat hier los van. Als hij het kind heeft erkend en alimentatie betaalt heeft hij recht op een omgangsregeling met zijn zijn kind.
Hij moet de omgangsregeling bij de rechtbank aanvragen. Als die wordt toegekent zul jij daar aan moeten meewerken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
DIe twee zaken moet je uitelkaar halen.
Er komt altijd eerst een onderzoek door Jeugdzorg. De rechter kan natuurlijk niet zomaar uit zijn duim een uitspraak doen over deze zaak.
Als er geen relatie is tussen kind en vader zal er nog niet gelijk een omgangsregeling en gezamenlijk gezag worden uitgesproken, en daar komt dan nog bij, dat als jij dat niet wilt, en er niet aan mee wilt werken... dat het dan heel onrustig zal worden rondom het kind. Het is dan niet in het belang van het kind.

Als jij duidelijke redenen hebt waarom je geen omgangsregeling wilt, moet je dat eerlijk vertellen aan de onderzoeker van Jeugdzorg.
Probeer wel onderscheid te maken tussen jouw mogelijke negatieve gevoelens voor de vader, en hoe jouw kind de vader kan zien.

Vraag begeleiding bij een omgangsregeling.

Gezamenlijk gezag wordt nadat een moeder langere tijd zelf voor het kind heeft moeten zorgen, zonder alimentatie of belangstelling of steun van de vader niet zomaar gegeven.
Wacht dus het onderzoek van Jeugdzorg af, en laat de vader zelf de stappen naar de rechter ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Er kan ook een externe observant ingeschakeld worden dor Jeugdzorg, die bij de eerste serie omgang aanwezig is en een advies uitbrengt om de omgang wel of niet door te laten gaan.