Bij een enquete probeer je informatie over groepen te achterhalen en bij interviews probeer je specifieke informatie van of over een persoon te krijgen.

Enquetes werken met gestandaardiseerde vragenlijsten en zoveel mogelijk met meerkeuzeantwoorden. Open vragen in een enquete zijn eigenlijk een mini-interview. Ze kunnen als zodanig wel nuttig zijn want er kunnen via de open vragen interessante aspecten opduiken waar nog niet over is nagedacht.

De echte enquetevragen zijn er op gericht om zo objectief mogelijk groepseigenschappen vast te stellen. Daarbij is de grootste gemene deler van belang, maar ook hoeveel spreiding er in de antwoorden is.

Bij interviews ben je dus op zoek naar de specifiek ideeen van de geinterviewde, de vragen zijn over het algemeen open, maar er zijn interviewtechnieken waarbij de interviewer zo specifiek mogelijk doorvraagt over een specifiek onderwerp en op die manier de geinterviewde dwingt om zijn mening te geven over een kwestie of persoon, bijvoorbeeld de snelle series vragen met slechts twee keuzemogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een enquête is meestel anoniem, een interview is dat niet.
Bij een enquête gebruikt men alleen voorgekozen vragen, bij een interview kan men ook spontane vragen gebruiken, bijvoorbeeld bij doorvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een interview is een persoon die vragen stelt aan iemand en een enquete is een formulier met vragen er op. Een interview is persoonlijker dan een enquete, dan worden er bijvoorbeeld vragen gesteld over het beroep van die gene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interview is direct contact. Enquete niet, dat is via papier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een enquete die ik afneem bij een analfabeet (dus de vragen en antwoorden voorlees) dan een interview?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een enquete ook met direct contact afnemen.
Een enquête heeft een ander doel als een intervieuw.
Het doel van een enquête is gegevens verzamelen, met een vragenlijst die voor iedereen hetzelfde is.
Mijn moeder was ooit enquêtrice, voor het CBS, dat hield bv in dat ze met een lijst levensmiddelen langs de supermarkten ging en de prijzen opschreef, zo kon het CBS na het verwerken van de gegevens kijken of de prijzen gestegen waren.
Een interview is een vraag gesprek, dus je praat met iemand door vragen te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een enquete worden veelal gesloten vragen gesteld of je moet scores invullen.

Bij een interview moet je juist zo open mogelijke vragen stellen.