kan een gaatje in de verwarming komen door roest van binnenuit of komt het door bevriezing en hoe zie je dat dan ?

en met hoe zie je dat dan bedoel ik niet dat je het ziet als er ijs op ligt want dat snap ik ook nog wel zonder jullie :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (3)

Een radiator kan van binnenuit doorroesten.
Als het door bevriezing is lek geraakt zit er meestal een scheurtje in.
In beide gevallen moet je de radiator vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het kan dat een radiator van binnenuit roest.
oorzaak door het veelvuldig verversen door reparatie of bijvullen bij lekkage van het water. komt er ook zuurstof mee het systeem in. de zuurstof verdwijnt in de loop ter tijd uit het water, waardoor het zwart ziet en gaat stinken. dit geeft niets het systeem is immers gesloten. maar het voordeel van dit zuurstof arme water is dat je radiator niet snel van binnenuit zal gaan roesten. tenzij je er te vaak vers water bij doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan iemand deze duim omlaag argumenteren?
Radiatoren kunnen roesten zowel van binnen- als van buitenuit. Veel meer kans dat het van buitenuit komt omdat behalve vocht ook nog zuurstof nodig is en er in het circuit normaal weinig zuurstof meer voorkomt in het water, tenzij het een zeer oud systeem is met een open expansievat.

Een lekke radiator hoeft niet noodzakelijk vernieuwd te worden. U kan hem ook herstellen met een metaalpasta, zie link.