Boete betalen of hechtenisstraf uitzitten?

Stel dat je bent veroordeeld tot een boete van € 100,00 of 2 dagen hechtenis (subsidiair) waar zou jij voor kiezen en heeft dit gevolgen t.a.v. een eventueel strafblad? Hoop natuurlijk geen antwoorden als: dan ben je ff vanGV.
Zou serieuze antwoorden erg op prijs stellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Na eens stafrechtelijke veroordeling kun je een (voorwaardelijke) geldboete opgelegd krijgen. Wanneer je deze niet (volledig) betaalt wordt (het restant van) deze boete omgezet in vervangende hechtenis.

De veroordeling wordt hoe dan ook aangetekend in het Uittreksel Justitiele Documentatie (in de volksmond: strafblad). De keuze voor het betalen van de geldboete of het uitzitten van de vervangende hechtenis heeft voor de aantekening geen gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wel goedkoop hotel natuurlijk 2 dagen zitten inlc. ontbijt, lunch en diner.

Maar even serieus. Ik betaal dan liever 100 euro dan 2 dagen te moeten zitten. Dit heeft ook minder gevolgen in de zin van: Het valt minder op bij ander mensen dan dat je opeens twee dagen van de aardboden bent verdwenen, je kan gewoon naar je werk en alles.
Absoluut betalen net niet zitten! Mja ik ga er maar van uit dat ik die keuze nooit hoef te maken.

Gevolgen m.b.t. een strafblad maakt niet uit. Die heb je dan toch wel. Maakt niet uit of je zit of betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het gaan zitten heeft een enorme impact op je... Alleen al deze feiten: Je ziet niet naar buiten te kijken, geen vogeltje, geen wolk, niets... En dan elk kwartier een deurtje open en dicht, dan kijken ze of je je niet opgehangen hebt... En dan het eten, dat koud is en slappe zooi is... En eten met plastic bestek... En dan dat ene uurtje luchten... En als je dan een andere inmate treft kan het goed een spion zijn van de gevangenis om je uit te horen en verder belastende verklaringen uit je te halen... En dan het opgesloten zijn, voor twee dagen, dan kun je nog de uren wegkijken, maar als je langer vastzit of zelf nog in voorarrest zit dan kun je de uren niet wegkijken... De enorme vernedering, nutteloosheid en de boosheid op de kamer waar je zit, betaal VEEL LIEVER die paar centen en bespaar je een trauma...

Dat is wat ik erover kan zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-punten niet van mij. Mag nog geen punten geven. Maar ga betalen. Bedankt voor je antwoord
zondag
14 jaar geleden
Ervaring XiniX? ;-) Ik had ook een boete van 100 euro. Heb het voor laten komen en ben vrijgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vrienden van me zijn vastgezet, daarom weet ik dat precies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet er alles van. niet ikzelf maar mijn geliefde. je beschrijft het heel goed xinix. en al is het maar 2 dagen, dat is 2 dagen te veel! dikke +1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ook van mij
Ik zou gelijk betalen,heb geen zin om 2 dagen opgesloten te zitten,heb dit voor 30 jaar terug een keer meegemaakt 24 uur vast gehouden,je bent je vrijheid kwijt,en er gaat niks boven vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af wat je verdiend. 100 euro is toch ook weer 2 dagen werken. Je moet je er niet teveel van voorstellen, zo'n gevangenis leven wordt in films vaak geromantiseerd of overdreven. En het is maar voor 2 dagen. Qua strafblad maakt het niet uit of je nu geld betaald of gaat zitten, het staat al genoteerd.

Ik zou persoonlijk de 100 euro betalen, want ik weet precies hoe het werkt en ik de grootste kerel daar uitzoek en zorg dat ie alleen nog maar pap eet om niet door anderen lastig gevallen te worden als je begrijpt wat ik bedoel *knipoog* ik raap niemands zeepje op.

Zo is het ook wel weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb gehoord dat je wel een eigen douche en toilet op je kamer hebt. 'k Ga maar betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja doe maar. Ik hoop dat je wat aan mn antwoord hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu is het net of je een scene uit een film omschrijft. valt wel mee hoor met die zeepjes enzo ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze laten tegenwoordig de fles met douche gel vallen. Zeepjes is eigenlijk verleden tijd.
ligt eraan waar het voor is.
Zaken als beladting kan je wel gaan zitten maar de vordering vervalt niet.

En je hebt een strafblad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van je inkomen af. Als dat ultralaag is, kan 't de overweging zijn om te gaan zitten. Spaart je ook twee dagen eten kopen uit. En kan je eens een dagje filosofiseren.