Wat is het verschil tussen je bruto loon en fiscaal loon? En kan het 2e hoger zijn dan het eerste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
47.9K

Antwoorden (3)

Je bruto loon is het loon dat je met je werkgever overeenkomt.

Je fiscale loon is het loon waarover je belasting betaalt.

Dat kan hoger zijn dan je bruto loon door bij voorbeeld de bijtelling van de auto van de zaak. (Als je een auto van de zaak hebt wordt 25% van de catalogusprijs bij je bruto jaarloon opgeteld.)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij uitsluitend inhouding pensioenpremie is het brutoloon hoger dan het fiscaal loon.
Het bruto loon is het loon wat je bent overeengekomen met je werkgever, je vaste maandsalaris a.h.w.
Het fiscale loon is het brutoloon + wat er bij komt, zoals de eerder vermelde bijtelling, maar ook de overuren en eventueel consignatie dienst(en). Hierdoor wordt het fiscale loon wel een stukje hoger dan het brutoloon.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betaling van overuren en ander door de werkgever betaalde belastbare bedragen en vergoedingen behoren tot het bruto loon en het fiscaal loon. Dus veroorzaken geen verschil.
De vergoeding premie VZW door de werkgever maakt geen deel uit van het brutoloon maar verhoogt wel het fiscaal, belastbaar loon.
De inhouding pensioenpremie verlaagt het bruto-loon ,waardoor het fiscale loon lager wordt.

Toegevoegd na 6 dagen:
Het hogere fiscaal loon is het gevolg van de fiscale wetgeving. Dus maakt geen onderdeel uit van wat je met de werkgever hebt afgesproken. Bij voorbeeld loon in natura zoals vrij wonen of gratis maaltijden. Ook de bijtelling voor het privégebruik auto is fiscaal loon en geen bruto loon. Dat maakt dat fiscaal loon al gauw hoger is dan brutoloon.

Kortom als er geen of weinig pensioenpremie wordt ingehouden dan is het fiscaal loon sowieso hoger door de bijtelling voor de verplichte bijdrage van de werkgever voor de (inkomensafhankelijke) premie zorgverzekering. Daarboven op tikt de bijtelling bij een auto van de werkgever flink aan.