Kun je hoofdpijn krijgen als je weinig drinkt?

Soms wordt ik midden in de nacht wakker en heb een knallende hoofdpijn en vreselijk veel dorst.
Op zo'n moment drink ik zeker 3 of 4 glazen sap en ga weer slapen, de volgende ochtend is de hoofdpijn weg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Reddie
12 jaar geleden
Mooi dat je het antwoord zelf al gevonden had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat blijkt wel als ik zo alle antwoorden lees.
Was het maar zo makkelijk om voor alle dingen op een zo simpele wijze een antwoord te vinden.

Het beste antwoord

Eén van de voornaamste redenen voor hoofdpijn is uitdroging. Dit komt door het drinken van koffie, thee e.d. waarbij je meer vocht verliest dan binnenkrijgt. Maar ook bij warme temperaturen verliezen we meer vocht. Hoofdpijn is dan een teken meer te moeten drinken. Drink dus voldoende water en verklein de kans op hoofdpijn. Komt de hoofdpijn op, neem dan eerst een glas water .

Toegevoegd na 1 minuut:
http://gezondheid.webstein.nl/hoofdpijn/hoofdpijn-10-tips-om-ervan-af-te-komen-zonder-medicijnen/

Toegevoegd na 2 minuten:
hIER HEB JE NOG EEN SITE:

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-krijg-je-soms-hoofdpijn-als-je-te-weinig-gedronken-hebt

Toegevoegd na 6 minuten:
Een mens heeft tenminste 1,5 liter vocht nodig per dag. Als je te weinig drinkt of bepaalde dranken drinkt, zoals koffie of alcohol, kan je last krijgen van uitdrogingsverschijnselen. Alcohol en koffie zorgen er namelijk voor dat je meer gaat plassen. Als je meer plast dan dat je drinkt kan er een vochttekort optreden.

Vooral de hersenen kunnen daar niet goed tegen. Ze bestaan namelijk voor een heel groot deel (75%) uit water. Dus als je maar een klein beetje uitgedroogd bent, hebben de hersenen tekort aan water en kan je hoofdpijn krijgen. De bloedvaten in de hersenen zetten uit om zo goed mogelijk gebruik te kunnen maken van het vocht dat er nog wel is. Ze drukken dan tegen het hersenvlies aan en daardoor krijg je hoofdpijn. Deze hoofdpijn gaat over als je water drinkt.

Wist je dat een mens niet meer dan drie dagen zonder drinken kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Nu weet ik dus waar mijn hoofdpijn in de nacht door veroorzaakt word.
Als je dan ook nog eens koffie drinkt voor je naar bed gaat, gaat het dubbel op.
Dus voortaan flesje water mee naar bed en voordat ik naar boven ga ook nog even drinken en dat mag dan geen koffie zijn.

Andere antwoorden (9)

Ja, als je vocht te kort komt kan je hoofdpijn krijgen.
12 jaar geleden
Ja dat kan. De hoofdpijn komt omdat je te weinig vocht in je lijf heb. Je hoofdpijn is een waarschuwing van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hersenen drijven als het ware in het vocht. Als het te droog wordt krijg je hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een gebrek aan vocht is een oorzaak van hoofdpijn en de belangrijkste oorzaak van een kater na het drinken van alcohol (alcohol verstoort n.l. de vochtregulatie in ons lichaam).
Het te weinig drinken (van niet alcoholische dranken) beïnvloed een goede werking van onze lichamelijke processen nadelig en de hersenen zullen het eerste protesteren. het is ook nadelig voor je nieren en je lever, maar dat merk je niet zo snel.
Het is dus wenselijk om minstens 1,5 liter per dag te drinken, maar omdat wij gemiddeld (veel) te zout eten en soms ook nog alcohol gebruiken mag dat best flink wat meer zijn. We raken vaak al anderhalve liter aan vacht kwijt door verdamping van zweet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je uitdroogt kun je daar hoofdpijn van krijgen. Genoeg drinken dus! Minimaal 2 liter vloeistof per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een heel duidelijk bewijs liggen dat de hoofdpijn een relatie vormt met te weinig drinken.

De bijkomende vraag is natuurlijk hoe je dit kunt voorkomen:

1) Gedurende de dag door verspreid 2 liter water drinken
2) 's nachts niet te warm liggen, door te zweten verlies je heel veel water en dan krijg je dus een tekort -> dorst -> hoofdpijn
3) Eventueel 's avonds voor het slapengaan nog een beker of wat drinken
4) 's nachts naast het bed een beker water neerzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas wel, heb er zelf ook snel last van. Zorg dat je altijd een klein flesje water bij de hand hebt, en zet deze, bijvoorbeeld op je werk, op je bureau zodat je hem ziet staan. Kleine flesjes werken motiverend omdat je sneller ziet dat hij minder vol wordt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te weinig te drinken kan je zeker knallende hoofdpijn krijgen en ook een druk gevoel op je oren en hoor je jezelf van binnen in je oren praten.
Ik zou in jouw geval geen sap drinken maar water.
Door een paar glazen sap te drinken krijg je wel erg veel suiker binnen wat niet echt goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan van eten en drinken zijn.

Waarom drink je niet voor je gaat slapen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik ook, maar waarschijnlijk niet genoeg dan.