Hoe kom ik op een gezonde manier 7 kilo aan in 8 weken?

Ik ben 15 jaar, weeg 48 kilo en ben 177 cm. Van mijn moeder moet ik 7 kilo aankomen in 8 weken tijd, anders mag ik niet mee op wintersport. Ik vind het moeilijk om meer te eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat is wel erg veel in korte tijd dat je moet aankomen..
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je professionele begeleidingb hebt wegens je ondergewicht? Kan deze persoon je niet adviseren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is het ook een probleem. Mijn moeder weet dat ik niets leuker vind dan wintersport, dus dat maakt het nog moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb nog geen professionele begeleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ongezond veel in te korte tijd!
Dus een gezonde manier is er niet (en ik vraag me af of het op een ongezonde manier wel kan) Waarom wil je moeder dat je aankomt voor wintersport?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je een ' slechte' eter, dat je moeder die eis stelt? Want het is praktisch onhaalbaar, maar kan me wel voorstellen dat je moeder je op deze manier wil motiveren beter te eten.
Maak samen met je moeder een duidelijk plan van wat je per dag moet eten.

Het beste antwoord

7 kilo in 8 weken? Dat gaat niet lukken, vrees ik. Om aan te komen is geduld nodig, en al helemaal als je wilt voorkomen dat je weer afvalt als je stopt met de extra voeding (been there, done that).

Ik weet niet of dit jouw normale gewicht is of dat je onlangs veel afgevallen bent? Als je veel afgevallen bent door bijvoorbeeld weinig te eten, dan zal aankomen makkelijker gaan dan wanneer je altijd al zo licht bent geweest, en je wel voldoende eet. Zeker in het laatste geval zal aankomen echt niet erg snel gaan.

Je zegt dat je het moeilijk vindt om meer te eten, en je moeder stelt waarschijnlijk deze eis omdat ze zich zorgen maakt om je gewicht. Heb je problemen met eten? Ik weet niet wat de oorzaak daarvan is, maar dat kunnen er natuurlijk vele zijn. Het kan zijn dat je gewoon niet zo'n goede eter bent, of dat je bijvoorbeeld snel last hebt van misselijkheid of andere klachten, maar ook dat je een eetprobleem hebt, je bijvoorbeeld bang bent om aan te komen, of last hebt van onprettige gedachten over eten en je snel schuldig voelt als je meer eet dan je gepland had. In al deze gevallen is het verstandig om met je huisarts te gaan praten. Juist voor tieners is het vaak moeilijk om die eerste stap te zetten, maar jij hebt denk ik een goede opening vanwege de eis van je moeder: je kunt haar vertellen dat je niet denkt dat die reëel is, maar dat je wél aan je gewicht wilt werken, en dat je daarmee naar de huisarts wilt. Misschien wil je moeder wel mee naar de huisarts. Je mag natuurlijk zelf bedenken of je dit prettig vindt, of dat je liever alleen met je huisarts praat. Je huisarts kan met jou uitzoeken wat de reden is dat je moeite hebt met (meer) eten, en je afhankelijk daarvan eventueel doorverwijzen voor verder onderzoek, naar een medisch specialist, of naar een diëtist of psycholoog.

Wat er ook aan de hand is, je huisarts kan je helpen om de juiste behandeling te krijgen. En hoewel het tijd kan kosten, zul je uiteindelijk op een gezond gewicht kunnen komen. En die wintersport.. als je met je moeder afspreekt dat je je probleem gaat aanpakken, dan mag je toch wel mee? Pak je extra goed in zodat je het niet te koud hebt, en zorg ervoor dat je bij intensief bewegen voldoende eet en drinkt, dus dat je met het sporten niet meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt. Als je daarop let, en tegelijk ook ervoor zorgt dat je de eerste stappen zet om op een gezonder gewicht te komen, komt die wintersport vast wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

1. Voedingsgewoontes
Als je wilt aankomen is het allereerst erg belangrijk om een week lang na te gaan hoeveel je eet. Misschien eet je wel veel te weinig! Bereken hier hoeveel calorieën je lichaam dagelijks nodig heeft om op gewicht te blijven. Eet je te weinig, dan kun je eerst proberen wat meer te gaan eten om aan te komen. Eet je voldoende, ga dan eens na of er andere dingen mee kunnen spelen. Stress kan ook zorgen voor gewichtsverlies.

Wil je snel en verantwoord aankomen? Dan kun je kiezen om gebruik te maken van speciale natuurlijke supplementen. Wil je weten of jij misschien vitaminen, mineralen en andere spoorelementen tekort komt? Doe dan direct deze gratis voedingstest…

2. Regelmatig eten om aan te komen
Een belangrijke voorwaarde om aan te komen is regelmatig eten. Plan in je dag minstens 3 hoofdmaaltijden en aan aantal kleinere eetmomenten tussendoor. Probeer er wel genoeg tijd voor te nemen en jezelf niet vol te stouwen. Als je vol zit, zit je vol. Ook zijn tussendoortjes erg belangrijk bij een aankomdieet. Goede en lekkere tussendoortjes zijn bijvoorbeeld sultana, liga, fruit, yoghurt met cruesli, crackers met aarbeien en noem maar op!

3. Aankomen door je eetgewoontes veranderen
Als je zeker weet dat jouw ‘ondergewicht’ is ontstaan doordat je bijvoorbeeld een snelle stofwisseling hebt, moet je je eetgewoontes aan gaan pakken. Ben je bijvoorbeeld ‘s ochtends gewend maar één boterham te eten? Eet er dan eens twee. Om aan te komen zou je denken dat je het best vetter kunt gaan eten. Dit is echt niet waar! Teveel vet is ook voor magere mensen ongezond. Je kunt het beste producten eten die veel koolhydraten en eiwitten bevatten zoals eieren, volkorenbrood, (volkoren) pasta, vlees en vis.

4. Lekker sporten om aan te komen
Je kunt sporten om af te vallen, maar ook zeker om aan te komen. Ga naar de sportschool en leg je probleem voor. Zij zullen een persoonlijk sportprogramma voor je kunnen maken waardoor je meer spieren zult ontwikkelen. De dichtheid van een kilo spierweefsel is namelijk groter dan de dichtheid van een kilo vetweefsel.

5. Wees geduldig
Wist je dat afvallen makkelijker is dan aankomen? Als je wilt afvallen, kun je makkelijk een kilo verliezen in anderhalve week. Een kilo aankomen lukt je vaak pas in drie of vier weken. Probeer dus niet na een week al op te geven, maar blijf proberen. Die kilootjes komen er echt wel bij!

Toegevoegd na 44 seconden:
Dit is trouwens geen garantie dat je binnen 8 kilo 7 kilo aankomt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurjongen moest vroeger ook aankomen. Hij was veel te licht, maar had geen eetstoornis of iets dergelijks. Hij is behoorlijk aangekomen door veel honing te nuttigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk niet goed voor je lichaam in zo'n korte tijd, maar als je echt zoveel wilt aankomen: veel fastfood eten(iedere dag), zoals frietjes, hamburgers, kroketten, frikandel, iedere dag een hele fles cola( in de ochtend middag en avond)(of 6pack van die blikken) en lekker lui op de computer zitten of op de bank en hele dag tv kijken zonder te bewegen, dan kom je binnen een maand 5 kilo bij. Voor de mensen die zeggen dat dit niet werkt, werkt wel want ik deed het vroeger zelf ook,(ben nu niet meer zo) alleen LET OP: het is slecht voor de binnenkant van je lichaam en kan zeer gevaarlijk zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iedere kind houdt van frietjes dus ik denk dat je dat wel moet lusten :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is onverantwoord om in zo'n korte tijd 7 kilo aan te komen. Wellicht denkt jouw moeder dat aankomen net zo "gemakkelijk" gaat als afvallen. Maar aankomen kost veel meer tijd. Op onderstaande link staan tips die kunnen helpen om aan te komen. Een citaat van deze link: "Als je wilt afvallen, kun je makkelijk een kilo verliezen in anderhalve week. Een kilo aankomen lukt je vaak pas in drie of vier weken. Probeer dus niet na een week al op te geven, maar blijf proberen. Die kilootjes komen er echt wel bij!" Overtuig je moeder ervan dat het niet reëel is om in zo'n korte tijd zoveel af te vallen.
Probeer met je moeder een andere meer reële afspraak te maken. Maar ik vind wel dat je moeder gelijk heeft, dat je moet aankomen. 48 kilo bij 177cm is veel te weinig! Bereken op onderstaande link je BMI maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige manier om verantwoord in korte tijd flink aan te komen, is: onder strikte begeleiding van een dietist. Als je (veel kenmerken van) een eetstoornis hebt, zou ik zelfs kiezen voor begeleiding door een eetstoornissen-team van de GGz of de jeugdpsychiatrie. Woon je ten noorden v Utrecht? Zoek eens op 'Accare eetstoornissen'. In t zuide heb ik ff geen idee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon 3 maal op een dag goed eten en als je savonds trek hebt een stuk worst of kaas uit het vuistje.Meer kan je er niet aan doen.Er zijn nu eenmaal mensen die geen aanleg hebben om dikker te worden.