Kun je flauwvallen door oververmoeidheid?

Mijn vraag is dus kun je flauwvallen doordat je heel moe bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (7)

Ja dat kan zeker zoals je nog wel meer klachten kan krijgen van oververmoeiheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe niet.
Oververmoeidheid leid tot concentratieverlies en een verminderd reactievermogen. Andere symptomen zijn er eigenlijk niet. Tenzij je bijvoorbeeld een aantal dagen niet slaapt, dan zul je gewoon in slaap vallen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Uit laboratoriumonderzoek blijkt dat slaapdeprivatie voor mensen over het algemeen minder ernstige gevolgen heeft dan voor dieren. Het onderzoek heeft o.a. aangetoond dat slaapdeprivatie leidt tot slaperigheid en een verminderd cognitief functioneren. Dit blijkt o.a. uit vergeetachtigheid, tragere reacties op prikkels uit de omgeving en het maken van fouten in taken die aandacht en concentratie vereisen.[2] Het kan ook leiden tot emotionele overgevoeligheid[3]. Bij langdurige onthouding van slaap (bijvoorbeeld enkele nachten aaneen helemaal niet slapen) kunnen soms hallucinaties optreden. Het lichamelijk prestatievermogen lijkt daarentegen minder schade te ondervinden van slaapdeprivatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan heel gemakkelijk.
Je lichaam raakt zo overbelast
dat je daar alles van kan krijgen.
Zo als flauw vallen erge hoofdpijn
spierpijn zelfs hoe gek ook, kan je
zelfs niet slapen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft daar toch geen bron neer te zetten als je het weet.. Trouwens waar is jouw "bron" redsq bij jouw antwoord dit geld hetzelfde voor dat ander antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je bron verslaafd redsquare er hoeft geen bron bij mensen kunnen net zoals ik uit eigen ervaring antwoord geven dat is dan de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en burgos een + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus iedereen die dus antwoord geeft moet zoals jij het ziet met een bron komen zo niet zie jij het als een reactie dan mogen nu wel ik weet niet hoeveel antwoorden op vragen verwijderd worden want daar zit geen bron bij maar het antwoord is wel waar en klopt helemaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en redsquare je ben net op deze site actief dus je weet niet echt hoe het hier aan toegaat kwa antwoord geven op een vraag en op jou vragen zijn ook antwoorden waar geen bron bij zit en daar doe je niet moeilijk om erg vreemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet voor elk antwoord is gewoon weg een bron op google te vinden en of de gene die antwoord geeft die praat uit eigen ervaring en daar is dan de vraagsteller tevreden mee omdat het antwoord dan klopt en waar is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope ik praat namelijk uit eigen ervaring vandaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is waar ik zit het niet uit me duim te zuigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je dit gaat nergens meer over je gelooft je mede mens gewoon weg toch niet enkel omdat er geen bron bij staat hoe doe je dat in je dagelijkse leven moeten mensen dan ook met een bron aan komen anders geloof je ze dus ook niet en ik wou het hier bij laten anders zijn we morgen nog bezig
je kan flauwvallen omdat je heel moe bent, maar dan moet je echt meerdere dagen niet geslapen hebben..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan dat maar er zijn ook mensen die nooit slapen en door middel van sun chasing en mediteren bijna geen slaap meer nodig hebben.

Volgens mij zit dit allemaal hoe sterk je wil is om wakker te blijven.

In de westerse wereld word je van baby af aan geleerd 8uur te slapen en 3x per dag te eten. Kijk je naar de aziatische wereld dan is dat al een stuk minder.

T is maar wat je gewent bent denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je kan zeker flauwvallen als je heel moe bent, als je bijvoorbeeld heel weinig slaapt of helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan, al zal er vaak wel meer aan de hand zijn. En flauwvallen en extreme vermoeidheid kunnen natuurlijk samen voorkomen, met een gezamelijke oorzaak.

Flauwvallen gebeurt als je hersenen tijdelijk (te) weinig zuurstof krijgen, doordat bijvoorbeeld je bloeddruk erg laag is. Dan wordt er even niet genoeg bloed rondgepompt, en de reactie van je lichaam is dan om zichzelf te beschermen: je verliest het bewustzijn. Daardoor val je ook nog eens, zodat er weer meer bloed naar je hoofd stroomt.

Je kunt flauwvallen als reactie op angst of stress, of doordat je uitgedroogd bent (weinig volume=lage bloeddruk) of te weinig hebt gegeten (door o.a. lage bloedsuiker). Maar ook bij veel pijn, koorts of uitputting kan je lijf op deze manier reageren. Sommige mensen vallen snel flauw, die zullen misschien inderdaad sneller flauwvallen van 'alleen' vermoeidheid.

Over het algemeen zou ik zeggen dat die vermoeidheid wel heel extreem moet zijn, óf samen moet gaan met andere factoren om flauwvallen te veroorzaken. Maar wanneer je echt zo uitgeput bent dat je lijf helemaal tot het uiterste is gedreven en niets meer aankan, dan kan ik me zeker voorstellen dat je van pure uitputting flauwvalt.