Toen Edison probeerde zijn uitvinding van de gloeilamp in Engeland te patenteren bleek dat de Engelsman Joseph Swan – onafhankelijk van Edison – enkele maanden eerder de gloeilamp ook had uitgevonden en gepatenteerd. In eerste instantie probeerde Edison Swan te beschuldigen van plagiaat, maar de Britse justitie verwierp dit.[5] Later legden ze het juridische geschil bij en richtten ze in 1883 de Edison & Swan United Electric Company op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Naast Göbel( die de eerste echte gloeilamp maakte) en Edison worden ook de Rus Alexander Lodygin (1872) en dus de Engelsman Joseph Swan (1878) genoemd als uitvinder van de gloeilamp. Dat deden ze los van elkaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naar verluidt Thomas Alfa Edison.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, niet Alfa maar Alva.

Toegevoegd na 2 minuten:
In werkelijkheid was het de Duitser Heinrich Göbel.
Cryofiel
14 jaar geleden
In tegenstelling van wat velen denken was niet Edison de eerste uitvinder van de gloeilamp, maar Heinrich Göbel – een uit Duitsland afkomstige Amerikaanse immigrant – claimde dat hij in 1854 reeds een gloeilamp had gemaakt. Hij was echter zijn tijd voor en kon door het ontbreken van een economische elektriciteitsbron zijn belangrijke uitvinding niet in de praktijk brengen. Edison had een bestaand idee opgepakt, het procedé verbeterd en er een werkend en bruikbaar product van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat weet vast iemand wel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij weet de vraagsteller zelf ook dat het niet Edison was, dat betekent dat dit eigenlijk geen goede vraag is, meer een raadsel in dat geval.
Ha, die Maxxius;

Edison is de eerste die er octrooi op heeft aangevraagd, maar Heinrich Göbel was de eerste die een echte werkende gloeilamp maakte. Hoewel er ook voor hem al mensen waren geweest met succesvolle experimenten op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast Göbel en Edison worden ook de Rus Alexander Lodygin (1872) en de Engelsman Joseph Swan (1878) genoemd als uitvinder van de gloeilamp. De lichtopbrengst van deze kooldraadlampen was echter zo laag dat, met name Duitse wetenschappers, op zoek gingen naar betere gloeidraden. Zo gebruikte Carl Auer von Welsbach gloeidraden van osmium (1902), terwijl Otto Feuerlein en Werner von Bolton tantaal toepasten. Het was echter de Amerikaan William David Coolidge die in 1910 gloeidraden wist te maken van getrokken wolfraam, het metaal met het hoogste smeltpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edison wordt gezien, en is wereldwijd bekend als de uitvinder... Maar het antwoord van rick bevestigd dat dit dus nogal dubieus is, dus of de echte waarheid ooit boven tafel komt....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet antwoordman!