Wat zijn kenmerken van verlatingsangst?

Ik ben benieuwd wat voor kenmerken er bij verlatingsangst horen, zowel het gedrag dat er bij past en de lichamelijke klachten die erbij passen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor gedragingen passen daarbij in een relatie?

Het beste antwoord

Lichamelijke klachten zou ik zou niet weten, maar bij verlatingsangst is iemand heel erg bang om van een ander (vaak de persoon aan wie ze emotioneel het meest gehecht zijn) gescheiden te worden. Ze willen bijvoorbeeld niet ergens heen tenzij de ander meegaat, maken zich heel erg zorgen dat er iets ergs zal gebeuren als de ander niet bij hen is, stellen zich overdreven 'kleverig' op, kunnen in paniek raken als ze daadwerkelijk gescheiden worden, of als ze dreigen gescheiden te worden van de anders, of zijn continu bang dat die ander iets ergs zal overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de fase van ontwikkeling ongepaste en overmatige angst over separatie van huis of mensen met wie een sterke binding bestaat. Dit blijkt uit drie of meer van de volgende criteria:
herhaalde overmatige spanning bij (anticipatie van) verlating van huis of mensen met wie een sterke binding bestaat.
aanhoudende en overmatige zorg over het verliezen van mensen met wie een sterke binding bestaat of zorgen over hun welzijn.
aanhoudende en overmatige zorg dat een onverwachte gebeurtenis tot separatie leidt (bijvoorbeeld verdwalen of gekidnapt worden).
aanhoudende terughoudendheid of weigering om naar school of ergens anders heen te gaan uit angst voor separatie.
aanhoudende en overmatige angst of terughoudendheid om alleen te zijn of belangrijke mensen thuis te missen of belangrijke volwassenen op andere plaatsen.
aanhoudende terughoudendheid of weigering om te gaan slapen zonder een belangrijk persoon in de buurt of om uit logeren te gaan.
herhaalde nachtmerries over vormen van separatie.
herhaalde fysiologische klachten (bijvoorbeeld hoofd- en maagpijn, misselijkheid, braken) als een belangrijke persoon weggaat of als dit wordt verwacht.
De duur van de stoornis is minimaal vier weken.
De stoornis treedt op voor het achttiende levensjaar.
De stoornis veroorzaakt klinisch duidelijk lijden in de sociale omgang, op school of op andere belangrijke terreinen.
De stoornis treedt niet uitsluitend op als onderdeel van een pervasieve ontwikkelingsstoornis, schizofrenie of een andere psychische aandoening en kan bij adolescenten en volwassenen niet beter worden verklaard door een paniekstoornis met agorafobie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarvoor gedragingen passen daarbij in een relatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat je iets aan deze vragenlijst hebt.. 'Verlatingsangst is een vaak voorkomend fenomeen tijdens de kinderjaren. Tijdens die periode van het leven, zijn we inderdaad kwetsbaar en zeer afhankelijk van de volwassenen die ons omringen. Als die volwassenen erin slagen om ons gerust te stellen, leren we geleidelijk aan het leven te vertrouwen. Maar soms laat onze kindertijd gevoelige littekens achter die nog aanwezig zijn wanneer we de volwassen leeftijd bereiken. Dat kan ons leven verstoren en ervoor zorgen dat we moeilijkheden ondervinden in onze relaties met anderen. En u, hebt u last van verlatingsangst?' http://test.e-gezondheid.be/hebt-u-last-van-verlatingsangst/test/417
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik vraag me af waarvoor gedrag er in een relatie van te merken is. Afstoten of juist claimen? Testen door grenzen te verkennen? Etc...??
Vaak zijn deze mensen eerder jaloers dan anderen. Ze willen zoveel mogelijk bij hun partner zijn en bij bijvoorbeeld discussies e.d. zijn ze snel bang dat ze hun geliefde kwijtraken en kunnen daardoor zelfs in paniek raken. Sommigen onder hen doen of zeggen dingen om bevestiging te zoeken dat hun partner nog van hem houd en niet bij hem weggaat. Vaak vragen 'hou je nog van me' en 'vind je me nog aantrekkelijk'. Zelfs jaloezie opwekken bij de partner is voor deze personen een bevestiging dat ze nog geliefd zijn.