Hoe oud wordt een kat gemiddeld?

Geen raskat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
59.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo, Headless?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de foto te zien gaat hij nog veel jaren genieten van jullie.En jullie van hem mooi !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de leuke reactie, mhofman! Ik hoop ook dat hij nog lang blijft leven, en als hij tussen de 14 en 16 komt, dan hebben we zeker nog 12,5 jaar te gaan, want hij is vandaag precies 1,5 jaar realiseer ik me net, hij is van 17 mei ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O zal vast lukken en pin je niet vast op een jaartje meer,want ze kunnen dus veel ouder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop het :) En ik denk het eigenlijk ook wel, want hij is nogal mollig :P (trouwens, op de profielfoto die ik heb is ie nog heel klein, dus daar ziet ie er nog niet zo mollig uit)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20 jaar denk ik

Het beste antwoord

De levensduur van huiskatten komt ongeveer overeen met die van de andere katachtigen. Na tien jaar kan een kat als bejaard worden beschouwd. Katten sterven gemiddeld na veertien tot zestien jaar. De oudste Nederlandse kat werd 28 jaar oud[1]. De oudste kat ter wereld werd 38 jaar en 1 dag oud. In het algemeen zijn leeftijden moeilijk te controleren, omdat katten geen geboortebewijs hebben. Raskatten hebben dit wel, maar worden gemiddeld minder oud, ongeveer 10-13 jaar. Dit komt door aangeboren ziekten die bij raskatten vaker voorkomen ten gevolge van een hoge inteeltfactor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Na tien jaar kan een kat als bejaard worden beschouwd. Katten sterven gemiddeld na veertien tot zestien jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken katten die zijn in de 20 geworden, maar dat is wel heel ambitieus. Tussen de 14 en 16 is ongeveer gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze kat is 4 mei jl 24 geworden! en ze maakt vooralsnog geen aanstalte om het heden voor het eeuwige te ruilen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow!!!
Pieter2011
12 jaar geleden
Pfff... Nog even volhouden en dan mag ze, net als "roestbak", in het NOS Journaal: http://www.topkatten.nl/2011/08/31/met-haar-25-jaar-is-ze-de-oudste-kat-in-nederland/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja... ik heb alleen geen boekje of ander bewijs! jammer!
Wat een onzinantwoorden!
Ik zelf heb altijd katten maar die komen nooit buiten. Die worden zo tussen de 15 en de 25 jaar. Het is niet eerlijk te zeggen dat katten maar 15 worden als ze buiten leven met al de gevaren vandien. Dit heeft niets te maken met de katgezondheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oudste kat die ik heb gehad is 24 geworden.Ging ook naar buiten,dus denk niet dat er een richtlijn voor is.Hangt er vanaf waar je woont geen verkeer /verzorging .

Toegevoegd na 1 uur:
Op de foto andere kat deze is 18jaar nog steeds op muizenjacht en is graag buiten.Daarna heerlijk slapen binnen haar dag was weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemiddelde leeftijd van onze 4 katten was 16,25. 14;16;16&19 Deze kwamen altijd buiten en we hebben ze pas op het allerlaatst toen het echt niet meer ging laten inslapen. Verder nog een kater gehad die onder een auto is gekomen en 1 die op vrouwtjes jacht is gegaan en niet weer terug gekomen. Maar ik vind als je wilt weten hoe lang je plezier kunt hebben van een kat, je voor een gemiddelde leeftijd uit moet gaan van een "natuurlijke" dood. Ik heb er nu 1 rondlopen van ± 13, precieze leeftijd weten we niet want die is komen aanlopen, en daar gaat het niet zo heel best meer mee. last van artrose en daardoor incontinentie problemen en last van de achterpoten. Hij zal de gemiddelde leeftijd waarschijnlijk omlaag halen. En dan nog een poes van 6½, die heeft nog wel eventjes te gaan.

Toegevoegd na 56 seconden:
Deze katten waren/zijn allemaal huis-tuin-en-keuken katten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu 2 katten en ze zijn allebei 14 ze rennen en doen alles nog normaal dus ik denk dat ze nog wel een jaartje of twee blijven leven!!!!!