Kun je een externe harde schijf gebruiken om programma's op te zetten?

Het gaat om programma's die we regelmatig gebruiken en een pc met maar 18,6 gB harde schijf.
Kun je daar een extrerne harde schijf opzetten, zodat je toch alle programma's kunt draaien die je wilt draaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
22.5K

Het beste antwoord

Bij de meeste programma's kan dat.

Sommige programma's installeren zich op de schijf waar ook Windows op staat, of je wilt of niet. Bij die programma's lukt het dus niet -- tenzij je enorme kunstgrepen gaat toepassen, maar ik ga ervan uit dat je dat niet wilt.

De meeste programma's laten zich probleemloos op een andere schijf installeren. Dan moet je die programma's dus wel nieuw installeren -- simpelweg verplaatsen lukt meestal niet. Desnoods eerst ont-installeren en dan opnieuw installeren. Geef bij het installeren op dat het programma op je externe schijf moet komen. Meestal stelt hij zelf een lokatie/map/pad voor op de schijf waar Windows staat. Daarnaast staat een knop "Bladeren". Klik daarop om een andere lokatie te kiezen.

Veel programma's hebben nog wel enige ruimte nodig op de Windows-schijf om daar nog wat spul kwijt te kunnen dat persé daar moet staan. Houd daar rekening mee (benodigde vrije ruimte).

Houd er verder rekening mee dat zo'n externe schijf trager is dan de interne schijf. Al die programma's zullen dus navenant trager starten.

Maar -- als je toch een externe harde schijf overweegt, wat houdt je dan tegen om een tweede interne schijf te (laten) toevoegen? Voor minder dan € 80 heb je al 1000 GB, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Cryofiel
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
prima uitgelegd +1

Andere antwoorden (6)

Ja, dat kan, maar dan moet je ze wel vanaf die schijf draaien.

Toegevoegd na 20 minuten:
Verder is de snelheid, zoals Antwoordman zegt, niet echt geweldig in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt daar niet vrolijk van, gezien de snelheid van USB.
Waarom plaats je niet een extra HD in je PC. Een kleintje (bijv. 80GB) is goedkoop. Veel goedkoper dan een externe.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De externe is voor mij op dit moment goedkoper, aangezien ik die al heb...
Je kunt beter de interne HDD vervangen door een nieuwe en de inhoud van de oude HDD laten kopiëren naar de nieuwe schijf. Dan krijg je een veel snellere computer en hoef je ook geen moeite te doen om programma's op een andere schijf te installeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je computer word niet sneller van een grotere schijf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar wel van een snellere harde schijf en alle harde schijven die je nu kunt kopen zijn sneller dan een willekeurige 18,6 Gb harde schijf. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je waardeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooowh mean! Wat een verschil.. Een snellere schijf is echt 1e prioriteit als je je computer sneller wilt maken.
Er zijn 100 andere manieren om je computer sneller te maken en dit doe je echt niet als eerste.
Dit heb je vast gehoord van degene die jouw computer repareert, omdat jullie computer traag was?
Ik zou namelijk ook iemand zulke dingen wijs maken als ik geld wil verdienen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik soldeerde al cpu's in mijn Apple II toen jij nog in de zak van je vader zat. Probeer het eens.
Het kan inderdaad, met enige beperkingen, zoals hier ook al wordt aangegeven.

Naast de snelheid is er nog een andere beperking waar ik in de praktijk tegenaanliep onlangs.

Omdat mijn externe harde schijf niet altijd aanstaat op het moment dat ik de laptop aanzet wilde het nog wel eens voorkomen dat op de een of andere manier het programma opnieuw wilde installeren, misschien op zich wel logisch, maar ik probeerde het programma op dat moment niet te benaderen of zo, dit deed hij dus uit zichzelf.

Voor mij was dit dusdanig lastig dat ik het programma nu van de externe schijf heb verwijderd (gedeïnstalleerd). Ik zal hetzelfde programma te zijner tijd nog even opnieuw installeren op de interne schijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een externe schijf is leuk voor films, afbeeldingen en muziek maar je kunt beter geen programma's van een externe harde schijf laten draaien. Bovendien werkt het toch niet op een andere computer.
Als je er echt voor kiest om een externe harde schijf te kopen, zou ik deze schijf gebruiken voor je bestanden. Dan houdt je weer wat ruimte over op je interne harde schijf en kan je daar weer wat programma's op plaatsen.
Ook kan je dan je bestanden overal mee naar toe nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen enkel bezwaar om programma's van een externe harde schijf te laten lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij snap je het niet helemaal..
Het kan, maar een externe harde schijf is meestal niet gemaakt om voortdurend aan te laten staan (ze kunnen te warm worden). Als ie uit staat, dan is het mogelijk dat je besturingssysteem (zoals Windows) ineens het een en ander niet meer kan vinden.

Sommige programma's kunnen draaien zonder ze expliciet te "installeren" en die zullen geen problemen geven. Zogenaamde "Portable Apps" zijn bijvoorbeeld bedoeld om vanaf USB sticks te draaien en die zullen ook probleemloos van je externe harde schijf werken. En dan kan je ook nog eens de harde schijf meenemen en dezelfde programma's op een andere computer draaien, met je persoonlijke instellingen en al.

De snelheid zal inderdaad minder zijn dan met een ingebouwde harde schijf, maar zou best eens mee kunnen vallen. Sommige veeleisende programma's (zoals fotobewerkingsprogramma's) maken mogelijk tijdelijke bestanden aan, en het is dan wel zaak dat ze zo zijn ingesteld dat ze dat doen op de interne harde schijf inplaats van de externe.

De meeste programma's zijn echter niet zo heel groot. Het ligt dus meer voor de hand om de programma's op de kleine interne harde schijf te installeren en je gegevens op de externe, dan andersom.