Wat verdient de bank van gedwongen verkoop van huis op een veiling?....

Ik heb een achterstand met mijn hypotheek van € 9000.-. De bank wil nu mijn huis op de veiling zeten. Ik kan de achterstand in 4 termijnen te betalen, en daarna door te gaan met de maandelijkse betalingen. Het lukt mij NIET, alles (9000) in een keer af te lossen.

De Bank (bank medewerker, is helemaal niet behulpzaam) gaat niet akkoord met deze regeling, of de bank medewerker....

Ik blijf dan met een resterende schuld van +/- € 110.000.- dat ik heb GEEN idee hoe ga ik dit aflossen.

Wat gaat de bank nu verdienen van deze gedwongen verkoop op de veiling?

Wat te doen?...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

De bank verdient niets aan jouw huis tenzij de normale kosten.
Ze gaan jouw huis verkopen en jou het geld geven minus het volgende.
1. De kosten van gedwongen verkoop.
2. De openstaande schuld.
3. Een schadebeding of weerbeleggingsvergoeding.

De bank heeft vaste aankopers en die lobbyen nogal onder elkaar om jouw huis beneden de reële waarde te kunnen inkopen. Daarom doe je er goed aan je huis zelf te verkopen. De bank miet niets vrezen, want de verkopende notaris is verplicht het geld van de bank te innen alvorens jou uit te betalen.

Maar zover hoeft het niet te komen. Het moet mogelijk zijn met de bank een deal te maken over het afkorten van die schuld. Je moet je wel stipt aan de afspraken houden. Wanneer we ondervinden dat een klant allerlei verhaaltjes opdist, die hij niet kan waarmaken, dan zal de bank zeker verkopen. Bv. Beloven dat je op de 20ste van de maand zal betalen, terwijl je rekening leeg is, en wij weten dat je loon pas op de 31ste gestort wordt.

Ik wens je succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ai wat moeilijk voor je! Ik denk dat de bank er aan slaatje uit slaat hoewel ik het niet weet. Miss familie die voorschiet en jij de Fam. In 4 termijen terug kan betalen. En laatste Martijn krabbe? Erg rot maar zou wat kunnen zijn! Sterkte! Erg rot voor je/jullie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, dat is een lastige situatie. Belangrijk is dat je met de bank blijft praten, want je hebt een gezamenlijk belang. Jij wilt je huis niet uit en de bank wil niet nog jaren of de centjes wachten. Kijk echt uit, want een restschuld van 110K in jou situatie is onverteerbaar. Zorg dat je iemand anders van de bank te spreken krijgt, want zoveel is 9.000 nou ook weer niet. Tuurlijk, het is veel geld, maar zowel de bank als jij verliezen een veelvoud daarvan als je geen actie onderneemt.

Vraag een voorschot op je loon, vraag familie, neem een extra baan als schoonmaker. Het maakt niet uit, maar doe iets om de bank te overtuigen dat jij van goede wil bent en bereid bent het probleem op te lossen.
12 jaar geleden
Indien uw huis al overwaarde heeft is het zaak om dat aan te wenden.
Een hypotheekverstrekker is eerder gebaat om u te helpen in deze moeilijke periode dan u te laten barsten.
(tenzij ze zelf geinteresseerd zijn in uw huis)

Overigens staat in uw profiel dat u 100 jaar oud bent en in een eerdere vraag 14 jaar oud.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de huidige onroerend goed malaise heeft u kans dat uw woning met verlies wordt verkocht, en dat komt te uwe
laste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag van de 14-jarige was voor een nichtje.
Er staat nu 63 jaar, Dat lijkt me aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overwaarde in het huis 'verzilveren' zal in een zakkende huizenmarkt waarschijnlijk niet lukken, banken geven er gewoon geen hypotheek meer bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet als er al een betalingsachterstand is. Je geeft niet meer geld als je al niet zeker weet of je het bedrag wat er al uitgeleend is wel terug betaald kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker de overwaarde NIET gaan verzilveren, meer lenen, meer kosten.
De bank gebruikt de opbrengst van de verkoop voor de aflossing van de hypotheek. De eventuele restschuld (Afhankelijk van de opbrengst), zul je dan nog moeten betalen aan de bank. Je zou "hulp" kunnen vragen aan je werkgever. Sommige werkgevers zijn bereid je een lening te verstrekken. Hierover moet je dan wel rente betalen
(want anders hoort het bij je inkomen en moet je er belasting over betalen). Deze kun je dan terugbetalen middels inhoudingen op je salarisbetaling. Op dit moment is de rente dacht ik 5% die een werkgever minimaal mag hanteren. Meer mag ook.
Is het zo dat wanneer je de achterstand hebt ingelopen je voortaan de hypotheeklast probleemloos kunt dragen? Of is het structureel? Als je de hypotheeklast sowieso niet kunt opbrengen (bijv. door te laag inkomen), dan zit er niets anders op dan je huis te koop te zetten. Hoe vervelend ook. Doe dat dan ook, want verkoop op de veiling levert altijd veel minder op (hopelijk kun je dat nu nog voorkomen) dan dat je het huis zelf probeert te verkopen. Zou je de hypotheeklast normaal gesproken moeten kunnen opbrengen, maar gaat het geld ongemerkt toch ergens anders naar toe; overleg dan met je werkgever of hij de hypotheek maandelijks wil overmaken, en dit in mindering wil brengen op je salaris. Heb je geen werkgever, ga dan eens naar de gemeente om te informeren of je hulp kunt krijgen bij het op orde stellen van je financiën. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste hierbij is kun je inderdaad die € 9.000,00 bewijsbaar betalen aan de bank. Want waarom kun je dat nu wel en heb je die schuld dan toch zo hoog laten oplopen ? De bank zal je huis dan nl. echt niet gaan veilen, maar ik weet uit ervaring dat mensen zeggen dat ze kunnen betalen en dan toch weer niet of allerlei smoesjes gaan verzinnen.

De bank schiet helemaal niets op met de verkoop want de opbrengst bij veilingen is normaal gesproken al niet erg hoog door de heren handelaren die kunstmatig de prijs laag houden. Zo van als jij mij nu het huis gunt bied ik de volgende keer niet mee, zo gaat dat. En daardoor maken die schurken woekerwinsten en draait de schuldenaar voor de kosten op of de bank, want uiteindelijk zal die dikwijls toch met een definitieve strop blijven zitten.

Dus wat moet je doen. Schrijf een brief aan de directie van de bank en vraag een persoonlijk onderhoud. Als je nogmaals, die schuld echt in 4 termijnen kunt betalen zal de bank er niet over peinzen om je huis te gaan veilen.

Tip. Als je toch weer in de problemen komt neem direct contact op en probeer een betalingsafspraak te maken. En als jij eerlijk en open tegen die bankmedewerker bent geweest dan zou die ontslagen moeten worden.

Als de bank toch door zou willen zetten moet je naar een advocaat gaan, want via de rechter kun je die zaak dan alsnog stopzetten.

Laat me nog eens iets horen of het gelukt is daar ben ik toch erg benieuwd naar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als er heel veel haast is kun je dat in een zogenaamd kort geding proberen te voorkomen.

Succes ermee

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat ook nog een mogelijkheid is als je weet welke notaris de veiling gaat houden, maar ik neem aan dat het nog lang zover niet is, direct contact opnemen met die notaris en zeggen dat je kunt betalen.
Dan zal een goede notaris dit met de bank opnemen en alsnog de veiling kunnen voorkomen. Het grootste probleem bij dit soort zaken is dat er onmiddellijk actie moet worden ondernomen, want anders gaan de kosten gigantisch oplopen. Je bent zomaar € 4.000,00 of
€ 5.000,00 extra aan kosten kwijt als zo'n zaak echt in gang wordt gezet dus onmiddellijk actie ondernemen!!!!!
12 jaar geleden
De bank heeft in principe geen belang bij een veiling. Dat brengt een huis doorgaans minder op dan bij vrije verkoop.
Tenzij je veel overwaarde hebt, dan krijgt zij sowieso het geld. Maar daar lijkt me geen sprake van bij zo'n restschuld.
Maar ws. heb je al veel aanmaningen gehad en is het geduld nu op.

Wat een rotsituatie zeg!
Wat te doen? In elk geval je goede levensstijl vaarwel zeggen en heel sober gaan leven. Verkoop al je dure spullen,
Probeer de rest te lenen bij familie.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bank verdient er niks aan, maar op een gegeven moment is er gewoon een grens bereikt qua achterstand en dan wordt het een kwestie van betalen of veilen. Naar persoonlijke omstandigheden wordt dan niet meer gekeken, had je het maar niet zover moeten laten komen. (sorry dat het hard klinkt) Vanuit de bank gezien, is het nu ook bijna onmogelijk om te zien of jij nu ineens wel aan je verplichten gaat voldoen.

Waar komt die 110.000,- vandaan?
Die restschuld is namelijk afhankelijk van de verkoopprijs en die weet je nog niet.

stel hypotheek schuld 200.000 en het huis gaat op de veiling voor 100.000,- dan blijft er een schuld over van 100.000,-
Levert het huis 200.000,- op de wordt de schuld 0,-
(ik houd geen rekening met kosten)

Als de bank niet akkoord gaat met een betalingsregeling, dan zou ik alles uit de kast halen om aan die 9.000,- te komen. Verkoop je dure spullen als je die nog hebt, auto eruit (eventueel een hele goedkope terugkopen)
Verhuur eventueel een of twee kamers, heb je meteen borg en een maand huur, enz.
Misschien kan je nog ergens geld lenen, rood staan, creditcard (hoewel duur, alles beter dan een veiling)

Lukt die 9000,- niet, dan ben je misschien nog net op tijd om je huis zelf te verkopen, dan krijg je er zeker meer voor als op een veiling, moet je alleen wel de prijs zeer strak zetten.