Behandelen van gebroken(?) poot bij agapornis?

Een kennis van mij heeft een voliere met ca. 10 vogels. Nou zit 1 vogel alleen maar op het gaas en hangt daarbij alleenmaar aan z'n snavel. Ook gaat hij niet meer op een stok zitten. We weten niet wat er gebeurd is, maar kunnen wij hier iets aan doen? Is het zinvol om naar de dierenarts te gaan of kunnen we het beter zo laten, want de vogel eet, drinkt en kwettert nog gewoon mee met de anderen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Als het euvel al geruime tijd bestaat is de kans groot dat de poot afsterft en afvalt bij de breuk.
Mijn moeder, die heel veel verstand van vogels had, nam bij de gebroken kanarie-pootjes een rietje (waar kinderen door drinken) en sneed dat in de lengte door. Ze vouwde dat dan open, liet het gebroken pootje er zo inglijden en het klapte dan als een spalkje dicht. In veel gevallen is het gelukt om het pootje te genezen.
Als er ontstekingen zijn ontstaan kan je de vogel met het pootje 4 maal per dag in een oplossing van superol of soda houden. Doe het spalkje er niet om als de poot ontstoken is, in verband met zwelling.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, tuurlijk is het zinvol om naar de dierenarts te gaan!! waarom zou dat niet zinvol zijn?

Als dat beestje z'n pootje totaal niet meer gebruikt, is er dus iets mee mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het beestje het best even nagekeken moet worden door een dierenarts.
maar dan wel een die verstand van vogels heeft.
misschien kan je kennis eens informeren bij andere vogelhouders in de buurt?
er bestaan dierenartsen die zich gespecialiseerd hebben in vogels.
Rieneke1