Waarom zijn Nederlanders gierig?

Bv als een nederlander iets eet of snoept op zijn werk of op school bied nooit aan of z'n collega of vrienden ook eentje wil. Hoe komt dat?
Nog een voorbeeld is als je bij iemand op bezoek bent bv en koffie aan het drinken zijn. Der wordt een koekje aangeboden en dan gelijk de trommel weer dicht en zet terug in de kast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin!
Zet er dan neer :Waarom zijn 'sommige' Nederlanders gierig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gierig is wat anders dan zuinig, misschien zelfs effectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je generaliseert, en je discrimineert knul!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psv: spreek voor jezelf..

Het beste antwoord

Ik vind juist dat Nederlanders helemaal niet gierig zijn. Je haalt voorbeelden aan die voor kunnen komen maar absolut niet bij elke Nederlander van toepassing zijn.

Ik vraag toch ook niet waarom Moslims terroristen zijn???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan net!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherp!

Andere antwoorden (9)

Je refereert aan een karikaturisering van de Nederlander die nergens op slaat.
14 jaar geleden
Zie hier het resultaat van een leuk onderzoekje...........

Nederlanders toch niet zo gierig

In Europa staat Nederland in de top wat betreft het aantal personen dat we wel een rondje willen geven. Alleen de Belgen staan hoger dan wij. Dit bleek uit een rapport over de Europese drinkcultuur door één van de grootste bierbrouwerijen ter wereld. Voor het onderzoek werden in totaal 7500 mensen in vijftien verschillende landen ondervraagd. Uit de resultaten blijkt dat onze landgenoten voor gemiddeld 6,6 mensen een drankje willen betalen. Belgen voor 7,1 en de Roemenen krijgen een derde plaats met 6,5 personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk niet generaliseren, maar 't zou _gemiddeld_ wel meer zo kunnen (of niet) zijn vergeleken - ik noem maar een land - met Verweggistan.
'T hoeft dan zeker geen kwestie van gieriger te zijn dan iemand anders. Gewoon een wat terughoudender karakter bijvoorbeeld, kan ook best. Allerlei zaken hebben daar invloed op: bevolkingsdichtheid, klimaat, wetten en regels, oorlog meegemaakt, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ervaar ik niet zo,iedereen die bij ons komt kan altijd koffie thee of fris krijgen,watie maar drinken wil,
en een koekje bij de koffie,en dat je daarna de trommel dicht doet is logisch voor uitdroging tegen te gaan maar weg zetten in de kast Nee.
op mijn werk mensen die in de kantine een appel eten ,vragen ook vaak wil je een stukje proeven.
en als ik vanmiddag zin heb in een paar kroketten dan haal ik er gewoon een stuk of 7 zodat iedereen er een heeft,doe ik niet moeilijk over.
nee ik vind de nederlanders niet gierig wat eten en drinken betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat Babyfaced vooral de verschillende culturen merkt. Het is ook net wat je gewend bent. Ik vindt het normaal om 1 koekje te nemen en niet de hele trommel leeg te eten. Maar op m'n werk heb ik veel marokkaanse en turkse collega's. Deze culturen worden vooral opgevoed veel te delen met eten. Vooral tijdens de ramadan want dan is het de bedoeling dat je vast en eten geeft aan mensen die het minder hebben. Dus ze zijn veel meer gewend hun eten te delen. Dan zal in hun ogen de Nederlanders gierig zijn met eten. Terwijl dat best wel mee valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat jij gierige collega's hebt, maar ik herken het niet. We zitten met zijn zessen op de kamer en als iemand iets heeft, dan wordt er meestal gedeeld. Zo zaten we vorige week het pak speculaasjes van een collega leeg te eten. De ander neemt af en toe voor de gezelligheid door zijn vrouw gebakken taart mee en vandaag heb ik een family-zak m&m's bij me om de boel op te fleuren.

Ook wat betreft koekjes thuis staat de pot vaak open op tafel (ligt er trouwens net aan wie er op bezoek is... als ik het bezoek snel weg wil hebben, dan komen de koekjes niet eens op tafel :) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de gemiddelde wereldburger gierig is, maar dat de nederlanders, anders dan de rest, kan en mag toegeven dat het zo is...

Ik kan me overigens niet herkennen in de voorbeelden die jij aanhaalt en ik zie dat overigens ook niet als een teken van gierigheid... Het zou goed kunnen zijn dat ze jou kennen en dat die koektrommel in korte tijd leeg is als ze die open laten staan... Dus er zou enige persoonlijke inkleuring erbij kunnen zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Touche! +1
Nederland besteedt het meest van alle landen aan ontwikkelingshulp (0,82% van het Bruto Nationaal Product). Dit terwijl de meeste rijke landen streven naar 0,7%, en dat meestal lang niet halen.

Daarom zijn Nederlanders 'gierig' en zijn alle buitenlanders nog gieriger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. vooroordeel
2. niet waar
3. generaliserend
4. discriminerend

Ohh foei! Discriminatie is verboden!
Hey moderators. Doe deze vraag eens snel sluiten!