Welk hout brandt het best in een kachel?

Droog hout, stukken schors, da's duidelijk. maar welke soort hout (eiken, beuken, ...) geeft het mooiste vuurtje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
12.2K

Het beste antwoord

Of u een kachel of openhaard heeft, is niet zo van belang. Wel welke houtsoorten u stookt. Veel houtsoorten branden slecht omdat ze niet goed gedroogd, al gestookt worden.

Alle stookhout wat geschikt is voor de openhaard, kan ook altijd prima in de kachel gebruikt worden. Er zijn veel soorten hout mogelijk om te stoken. Onderstaand overzicht laat een aantal soorten zien die zoal op de markt te koop zijn:

* essenhout
* berkenhout
* eikenhout
* elzenhout
* haagbeuk, fruitbomenhout
* naald- en loofhout
* briketten
* houtpellets
* vurenhout

Toegevoegd na 14 minuten:
Het beste hout voor in de kachel is hardhout zoals beuk, eik, kastanje en acacia. Dit hout brandt lang en geeft mooie vlammen af.

Zachte houtsoorten zoals berk, linde, wilg en populier branden minder lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ligt aan het type kachel dat je hebt!
Essen voor de grotere kachel, berkenhout voor de kleinere, elzenhout in een speksteenkachel, en eiken als je genoeg geduld hebt om het te laten drogen ;)

ik vind m'n antwoord nog niet helemaal waterdicht, maar hier lees je er meer over: http://www.haardhout.com/haardhout-c-1.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben het liefst fruitbomen hout dat goed gedroogd is. fruitbomen hout brand bij ons langer en geeft dus ook langer warmte af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd fruitbomenhout, ook omdat het zo lekker ruikt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat warmteafgifte betreft zijn er nauwelijks verschillen tussen hardhout (beuk, eik, meranti,…) en zachthout (berk, els, linde,…). Maar toch kiezen de meeste mensen voor hardhout omwille van de mooie vlammen en de lange brandduur. Zachthout brandt sneller op en zal je dus vaker moeten aanvullen. Anderzijds is het ook goedkoper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt van het soort kachel dat je hebt af:
Zware loofboomsoorten zoals beuk, haagbeuk, eik en es zijn het beste brandhout voor conventionele kachels.
Naaldhout heeft een hoge stookwaarde voor z'n beperkte gewicht door de harsen, maar let er op dat de kachel goed doorbrandt als je een schoorsteenbrand wil vermijden.
Licht loofhout zoals wilg, populier en berk brandt heel fel maar is snel doorgebrand. Dit maakt deze houtsoorten ideaal voor accumulatiekachels (vb speksteen- en tegelkachels).

Zelf heb ik een gietijzeren kachel. Als ik de kachel aangestoken heb, begin ik met wat licht loofhout tot de kachel goed brandt. Daarna leg ik er zwaar loofhout op. Hiervan heb ik dan de rest van de avond nog maar enkele stukken nodig voor behaaglijk goed brandend vuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eikenhout en beuken brand langer omdat het harder is. Berken geeft weer een heel mooi vuur met veel vlammen. in de regel is het zo dat hoe trager de boom groeit hoe harder het hout en dus ook des te meer rendement in de kachel.