Ben ik verplicht mijn werkgever haarfijn uit te leggen wat ik heb in geval van ziekmelding? Zie uitleg.

Sinds kort werkt er een of ander wijf op ons hoofdkantoor dat nogal kapsones heeft. Tenminste zo klinkt ze aan de telefoon.

Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst ziek gemeld, heb de griep flink te pakken. Ik moest haar toen echt tot in de details uitleggen wat ik mankeer etc. Ik voel me daar helemaal niet prettig bij! Voorheen ging dit ook niet zo. Ze deed net alsof ze m'n huisarts was.

Vanochtend meld ik me wederom ziek (dus de derde keer) en word ik afgekat. Het kwam bij mij over alsof ze me niet gelooft en tot slot VERPLICHT ze me om maandag weer te gaan werken. "Maandag ga je gewoon weer aan het werk."

Dit kan toch zeker zomaar niet of mag ze dit doen? En ben ik echt verplicht om haar alles uit te leggen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Tot in de details uitleggen bedoel ik:
"O, hoe vaak heb je al overgegeven dan?"
"Wat neem je daar voor in?"
"Noem alle symptomen eens op?"
etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Heel leuk allemaal die mensen hier die jou duidelijk maken wat je rechten zijn. En ze hebben ook allemaal wel gelijk, maar ik wil hier toch wel ook even een ander puntje maken:

Het is verstandig om je werkgever vooral te vriend te houden! Ga geen conflicten opzoeken alleen maar omdat je volgens de wet gelijk hebt.

Het is veel slimmer om gewoon rustig te blijven, inderdaad je werkgever gewoon op de hoogte te houden van je toestand, zelfs al willen ze elke dag een update en de precieze symptomen weten. Gewoon mee doen.

Wel is het inderdaad verstandig dat briefje te halen voor 't geval je er echt concreet gezeik mee krijgt maandag.

Maar ik kan het niet genoeg benadrukken: ookal hoef je volgens de wet vanalles niet, doe het toch als je werkgever erom vraagt, anders zit je straks nog jaren met een verstoorde werkrelatie, en dat is het meestal gewoon niet waard. Sta erboven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als leidinggevende, wordt je vaak goed geleerd om veel door te vragen bij een ziekmelding. Dit is om te checken of iemand zich wel echt ziek meld, en niet om een dagje vrij te nemen. Maar als je er niet goed bij voelt en ze verplicht je om maandag weer aan het werk te gaan. Ga gewoon even langs de huisarts en vraag een briefje. Dit scheelt al dat "gezeik"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je bent alleen verplicht om je ziek te melden en (voor zover dat mogelijk is) een indicatie te geven wanneer je weer aan het werk zou kunnen.

Als je je ziek meldt met de opmerking 'ik heb griep en ik heb het flink te pakken' dan is dat voldoende.

zie verder de bijgaande checklist voor de wettelijke verplichtingen.
itsme
12 jaar geleden
In principe heeft je leidinggevende geheel het recht niet om te weten wat je hebt. Het is wel netjes om te zeggen dat je griep hebt, maar dat zou voldoende info moeten zijn. Het is wel sociaal en gebruikelijk om iets meer te zeggen, bv dat je erg misselijk bent, dat je buikpijn hebt en dat je niet kunt werken maar dat je hoopt op ......dag weer present te zijn.
Je werkgever mag wel vragen of je lichamelijk ziek bent of dat er ook iets anders speelt.
Overigens, als jij je vorige week voor t eerst hebt ziek gemeld, en nu al voor de derde x dan snap ik wel dat je leidinggevende doorvraagt.
Zoals je over 'dat wijf' praat zou ik ook denken dat je lich klachten niet de hoofdreden zijn voor je ziekmelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de derde keer ziekmelden: ik had begrepen dat ze woensdag voor het eerst ziekmeldde, donderdag belde dat ze nog ziek was, en vrijdag weer.
griep duurt normaal 7 dagen, dus ze zou pas donderdag weer kunnen beginnen. bij ons is het niet gebruikelijk je iedere dag ziek te melden: je geeft aan wanneer je weer denkt te kunnen beginnen
maar ik heb ook wel eens een achterdochtige werkgever gehad, waarvan ik iedere dag opnieuw moest bewijzen dat ik ziek was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effe lezen? Keb t 5x gelezen maar ik zie nergens staan dat je elke ochtend en middag moet bellen. Beter formuleren dus. RrrOOAaarrr!
Maar, maakt voor t antwoord niet uit, je werkgever heeft geen rechten om te weten wat je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leidinggevenden worden op hun beurt gedwongen om bij de zieke medewerker na te vragen wat de beperkingen zijn.
Veel van hen hebben daar zelf eigenlijk helemaal geen zin in.
Natuurlijk mag iemand die de functie heeft van directeur of personeelszaken ofzo je vragen stellen over je ziekmelding.. Hij/zij kan natuurlijk bepalen of je een controle dient te krijgen of iets.. Vaak dienen dit soort mensen in die functies ook het ziekteverzuim te beperken... Maar je hoeft niet op alles te antwoorden, maar de vraag hoe vaak je hebt overgegeven kun je toch best beantwoorden, als de vragen te persoonlijk worden, bijvoorbeeld over geslachtsorganen of mentale klachten.. Dan kun je best zeggen dat dat te persoonlijk is.. Naar de dokter gaan en uitleggen dat je bij de dokter bent geweest.. Is vaak ook genoeg maar wat vragen over de griep kun je toch gewoon beantwoorden... Je wilt toch ook gewoon ziekengeld / loon krijgen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nergens voor nodig al die tekst en uitleg geven. U zou gewoon eens moeten zeggen,dat U Uw tijd niet wilt verdoen met het beantwoorden van haar vragen,maar vantevoren al zorgen,dat het arbeidscontract naast U ligt en het onderwerp ""ziek melden" hardop gaan voorlezen. Daar staat precies in zoals U handelt. Iemand verplichten om te komen werken kan altijd..gewoon gaan a.s. maandag en zeggen als U dan zegt weer naar huis te gaan,omdat het niet gaat....thuis de arbeidsinspectie van ""haar zogenaamde perfecte "" manier van werken op de hoogte te stellen. Wedden,dat zij zich helemaal rot schrikt. Op deze wijze zou U andere collega''s kunnen aansteken tijdens het hoesten etc..beseft dat stomme wijf dat eigenlijk wel ? Trouwens,wie of wat houdt U tegen om dit niet al vandaag te doen ? Sterkte er mee..ook al zal dat niet mee vallen. Als ik met zo iemand zou moeten werken,zou ik me elke dag ziek voelen....

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je dat niet wilt hoef je niet tot in details te bespreken en antwoord te geven op de vragen. Je meldt je ziek met de verwachte tijd dat je niet aanwezig bent. En uiteraard je verpleegadres (thuis, ziekenhuis enz.)

Maar het komt zomaar in me op dat ze met belangstelling door vraagt. Zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn. Zeker met de EHEC bacterie uitbraak.

Dus nogmaals je hoeft niet in details te treden maar 3 x ziekmelden in 1 week is natuurlijk wel een beetje veel.

Succes ermee en beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgelopen woensdag voor het eerst..
en vanochtend, vrijdag, voor de derde keer????

Je hoeft je toch niet iedere dag ziek te melden als je ziek bent?

Ieder bedrijf heeft regels rond ziekmelding. Vraag die regels eens op, als je ze niet weet te vinden.

Nee, je bent niet verplicht precies uit te leggen wat er is.
Nee, je werkgever kan jou niet verplichten weer aan het werk te gaan.
Dat is allemaal de taak van een bedrijfsarts of arbo-arts.

Dus als je maandag niet beter bent en je belt weer,
dan zeg je heel vriendelijk tegen die mevrouw op het hoofdkantoor dat je wel een afspraak zult maken met de bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoef je helemaal geen antwoord op te geven :

"Ziekmelding
Opschorting kan gerechtvaardigd zijn ingeval de werknemer nalaat zich ziek te melden. De aard van de ziekte behoeft hij niet aan zijn werkgever mee te delen. Van belang voor de vraag of de verplichting tot loondoorbetaling bestaat is immers slechts het feit dat de werknemer ziek is. Aan welke kwaal de werknemer lijdt, doet er niet toe. Dit laatste behoort tot de persoonlijke levenssfeer van de werknemer, die op grond van de Grondwet en het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) dient te worden gerespecteerd. "

Met andere woorden het gaat haar niets aan. Ik vroeg altijd: je bent niet verplicht te antwoorden, maar kan ik de aard van je ziekte vermelden, griep, hoofdpijn oid (meer ivm planning en puur menselijke belangstelling). Meestal werd daar eerlijk op geantwoord, soms niet. Je bent alleen verplicht het aan de bedrijfsarts te melden, als die er om vraagt, maar zeker niet aan de receptioniste. Volgende keer kun je gewoon zeggen dat dat prive is en je verwacht over x dagen/week weer an het werk te kunnen. Als ze meer wil weten dat ze dan de bedrijfsarts maar langs moet sturen (en die heeft een zwijgplicht dus die verteld niets).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is verschil tussen je werk goed doen en het naadje van de kous willen weten. Als iemand zich ziek meldt met griep hoef je echt niet te weten hoe vaak ze gekotst hebben en hoe het eruit zag, kom op zeg. In een normaal gesprek zeg je dat je griep hebt en dat je verwacht dat het met een aantal dagen over is. Ik geef met deze Europese Grondwet aan dat je niet verplicht bent hierop te antwoorden, en dat behoort de dame aan de telefoon ook te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Jaja12345 heeft ongelijk.
Dit soort vragen zijn niet nodig, niet gewenst ook.
Het is een vorm van machtsmisbruik. Werkgevers moeten leren op een behoorlijke manier met ziekteverzuim om te gaan.
De hier genoemde manier is niet behoorlijk.
Probeer het zo te zien: zolang je werkgever jouw salaris betaalt dan is het vrij logisch dat er wordt uitgelegd waarom je niet kunt werken voor je geld.

De vrouw die je aan de lijn krijgt kan inderdaad niet constateren of je ziek bent dus zij kan je niet verplichten om aan het werk te gaan. De bedrijfsarts is degene die zal moeten vaststellen of je ziek bent of niet. Als de bedrijfsarts zegt dat je aan het werk moet dan zul je dat ook moeten doen. Je werkgever kan dat in principe niet verplichten.

Zoals eerder al gezegd: probeer je te verplaatsen in het standpunt van je werkgever en hou de relatie zo goed als mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat wij", is een werkneemster? Het is wel goed, om haar functie te weten. Het kan best zijn, dat haar taak is om het ziekteverzuim omlaag te brengen.
Als dat zo is, dan is het handig haar redelijk ter wille te zijn. Los van alle regels.

Als je griep hebt, heb je koorts en ben je moe.
Iemand met een eigen zaak zal dan gewoon doorwerken. Of hij zich nu rot voelt of niet, de zaak gaat voor.

Jij als werkneemster hebt het voorrecht om je ziek te melden. Probeer dat toch maar als een luxe te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziek is ziek, zelfs met een eigen zaak. Ik ben met je eens dat een zelfstandig ondernemer langer doorwerkt, maar als je loopt te spugen houdt het echt op.
Neen. Je bent aan niemand verplicht om tekst en uitleg te geven. Zelfs een arts heeft een zwijgplicht. Daarom is het patiëntendossier ook afgewezen, omdat een ieder dan kon zien wat jij voor ziektes had gehad/hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is simpel: nee. je bent haar geen verantwoording schuldig. zeker niet als ze jouw leidinggevende niet is (hoewel deze op zich wettelijk gezien ook niks in de melk te brokkelen heeft).
Als je werkgever twijfelt of onderzoek wil doen, stuurt men je naar de bedrijfsarts. Aan die ben je wel verplicht aan te geven wat je mankeert. Ik raad je echter aan wel uit te kijken. Meestal worden leidinggevenden en collega's erg achterdochtig als je weigert iets over je ziekte te vertellen. Ze zullen vaak proberen er toch achter te komen (welke medicijnen heb je geslikt? deed de behandeling pijn? bij welk ziekenhuis ben je geweest?).
Dat is erg vervelend.. Je doet er verstandig aan lid te worden van een vakbond (zo sta je sterker)...In principe gaat je werkgever zelf alleen over DAT je werkt en je je werk uitvoert.
Om problemen te pareren kun je tegen haar zeggen dat je het maandag best wil proberen... Als je echter nog ziek bent, ben je nog ziek.. De enige die kan bepalen of je moet werken (of reintegreren) is je bedrijfsarts.
Als je word opgeroepen adviseer ik je iemand mee te nemen als getuige of mede te delen dat je het gesprek (met een dictafoon ) gaat opnemen. bedrijfsartsen worden betaald door je werkgever met de opdracht jou zo snel mogelijk weer op de werkvloer te krijgen.. Vandaar dat het er vaak onbeleefd aan toe gaat bij dergelijke gesprekken.. (dictafoon/getuige heeft hier een remmende werking op).
Als de bedrijfsarts zegt dat hij hier geen prijs op stelt kun je vragen of hij/zij iets te verbergen heeft. Zoniet, dan zou de dictafoon geen probleem moeten zijn. Sterkte hoor. Ben ervaringsdeskundig.