Wat moet ik in ieder geval NIET doen met ingetrokken trommelvliezen?

Ik heb al een paar maanden last van ingetrokken trommelvliezen (volgens de huisarts die in mijn oren heeft gekeken), ik gebruik medicijnen. Soms heb ik iets minder last, maar dat duurt meestal maar kort. Een drukkende pijn op mijn oren en een piep zijn een vast onderdeel van mijn leven geworden. Niets om depressief van te worden maar wel irritant.

De dokter zei dat het best wel een lang en ingewikkeld proces kan zijn om mijn oren weer te genezen, dus ik zal geduld moeten hebben. Toch vraag ik me af, of ik het probleem niet zelf in stand hou door verkeerde dingen te doen. Wat voor dingen veroorzaken en versterken mijn probleem? Ik denk aan dingen als:

- Mijn oren open en dicht zetten door mijn neus
- Oordoppen gebruiken
- Mijn oor aanraken aan de binnenkant
- Mijn neus dichtknijpen en blazen

Hebben zulke dingen überhaupt invloed op mijn toestand en het niet genezen daarvan? Zo ja, welke en hoe? Wat zijn dingen die ik niet moet doen als ik wil dat mijn trommelvliezen weer terug naar de goede plek gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
59.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, langs de kno!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval niet gaan duiken van de vakantie...

Het beste antwoord

je kunt heel goed omgaan met ingeklapte trommelvliezen heb er al jaren mee te maken. niet je neus dicht knijpen enzo daar wordt het erger van. je kunt het beste niets doen. eventueel als je erg last hebt druppelen met oordruppeltjes. en geen wattenstaafjes in je oren!!! dat mag echt niet. je kunt voor goed advies de kno arts even vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je je neus dichtknijpt en blaast (klaren heet dit) dan zorg je er voor dat via de buis van eustachius lucht naar de binnenkant van je trommelvliezen loopt waardoor deze een beetje opbollen. Ik weet niet of jou oren daar op dit moment aan toe zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou al de door jou opgesomde dingen niet doen, hierdoor blijf je druk uitoefenen op de trommelvliezen en dat ik niet goed.. Het zal vermoedelijk rust moeten hebben om te genezen... En niet constant druk krijgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik niet gaan vliegen... of duiken.

Mocht je toch moeten vliegen, slik die medicijnen en hoop dat jet het uit kunt houden tot je weer geland bent. Kan gruwelijk veel pijn doen.

Helpt kauwgom kauwen niet?