Ik woon in belgie. mn vriendin in nederland verkoopt haar auto in nederland aan de garage, koopt een nieuwe. Deze komt op mijn naam in belgie kan dat?

Het gaat erom dat ik een auto op naam krijg in belgie. Mijn vriendin verkoopt haar auto in nederland aan de dealer en koopt een nieuwe die vanuit de garage op mijn naam in belgie komt te staan. Export dus.

Toegevoegd na 13 minuten:
Aangezien auto's in nederland netto goedkoper zijn, is het voordeliger een auto in nederland te kopen en zonder bpm naar belgie te exporteren.

Toegevoegd na 6 uur:
In navolging van de gegeven antwoorden wil ik even vermelden, dat ik weet hoe uitvoer werkt. Waar het specifiek om gaat is: kun je een auto op naam van persoon A, ingeven bij de dealer om vervolgens een nieuwe auto uit te voeren op naam van persoon B in belgie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Het kan wel, maar het wel erg veel rompslomp om een auto te exporteren. Je krijgt dan te maken met de RDW in Nederland en de douane; exportregels, verrekening van BPM en eventueel btw... Als ik jou was zou ik het eenvoudig doen en de auto verkopen in Nederland en met het geld in België een andere auto kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw vriendin de verkoopsovereenkomst op jouw naam heeft gedaan, dan is de volgende wetgeving van toepassing:

De DIV (dienst inschrijving voertuigen) van de Federale Overheid schrijft voor dat iedereen die in België woont verplicht is zijn of haar voertuig in België in te schrijven. Er zijn enkele voorwaarden, maar deze zijn niet van toepassing op jou.

Toegevoegd na 10 minuten:
Edit: "er zijn enkele voorwaarden, maar deze zijn niet van toepassing op jou." Ik bedoelde "Er zijn enkele voorwaarden waardoor je zou kunnen ontsnappen aan deze verplichting, maar deze zijn niet van toepassing op jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het uitvoeren van voertuigen van nederland naar het buitenland gaat als volgt:

Je gaat met je kentekenpapieren (allemaal) en kentekenplaten (je hoeft dus niet het voertuig mee te nemen) naar een rdw station. Check de site voor locaties voor uitvoeren www.rdw.nl.

Bij het rdw station / kantoor krijg je een formulier. Deze vul je volledig in. De kosten zijn volgens mij nog geen 15 euro.

Het ingevulde formulier en de kentekenplaten en de kentekenpapieren neem je mee naar het loket. De rdw voert de gegevens in. Je ontvangt dan een uitvoerbewijs. Goed bewaren!

Met het uitvoerbewijs ga je naar een platen maker (check de rdw site voor locaties) en dan kan je witte platen maken met het uitvoerkentekennummmer. Je kan er dan maximaal 3 maanden over doen om naar het buitenland te reizen.

Thats it! Het is zo simpel! Duizende bedrijven doen het dagelijks. Als het niet druk is dan sta je binnen 10 minuten buiten.

Ik weet niet hoe je in belgie precies te werk gaat voor het invoeren maar met de uitvoerpapieren van de rdw kan je het voertuig aanmelden bij de belgische rdw.

Heel veel succes!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat gaat ,je vriendin ruilt haar auto gewoon in en bij de tenaamstelling voor de nieuwe auto moet de dealer jouw naam gebruiken, er zijn autobedrijven die zelfs de export voor je verzorgen