Waarom koopt men kant-en-klare maaltijden?

In deze zit als in zoveel potjes en blikje meer toevoegingen dan wanneer je vers eten klaarmaakt. Een heleboel daarvan zijn vaak onnatuurlijk, toch.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je onnatuurlijk? Bedoel je in tegenstelling tot die generaties lange genetisch gemanipuleerde groenten en fruit als maïs, bananen, en dergelijke? Bedoel je in tegenstelling tot zuivel afkomstig van koeien die generaties lang zijn doorgefokt om zoveel mogelijk te produceren? Bedoel je in tegenstelling tot vlees afkomstig van dieren die generaties lang zijn doorgefokt om zo snel mogelijk zoveel mogelijk vlees af te leveren? Of is vers voedsel de verzamelde vruchten, besjes, en zaden uit de wilde natuur, en vlees van dieren waarop je zelf gejaagd hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog niet gesproken over de bestrijdingsmiddelen en mest middelen voor groenten. Wil ook liever Bio.
Ik bedoel die toevoegingen die in een lab zijn ontstaan, chemisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
simplynotedit, jouw reactie klopt als een bus.
als ik je een plusje kon geven kreeg je 'm van me! de pest met deze maatschappij is dat we helemaal vergeten wat we eigelijk eten. en wat we daarmee voor leed aanrichten aan natuur, dieren en onszelf. het is vreselijk:
Een speklap van een varken dat een gruwelijk stressleven heeft gehad, daarbij bespoten aardappels en vergiftigde spercibonen, dat noemen wij een gezonde maaltijd in deze maatschappij.
maar een kant en klaar maaltijd, dat is pas ongezond... Ik hoop echt dat er de mensen nog eens een licht opgaat en dat men gaat beseffen waar we mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bio gaat niet zondermeer goed. In de Flevopolder komen steeds meer bio-aardappelen. Gevolg is dat de gewone boeren steeds meer moeten spuiten, omdat er vanuit de bioboeren zoveel schimmels en andere plagen naar hun land komen. Zolang de bioboeren nog in de minderheid zijn, profiteren ze van het spuiten van hun buren. Nu er steeds meer bioboeren komen, gaat de opbrengst steeds verder achteruit, omdat schimmels en parasieten steeds meer voedingsgrond krijgen. Daar gaat een toenemend aandeel van de oogst aan verloren. Willen we dezelfde oogst houden, dan zullen we natuurgebieden moeten opofferen aan bioboerderijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook vreselijk, de krop sla die het uithuilt van de pijn. Ja planten hebben ook gevoel (mijn idee).

Het beste antwoord

Omdat mensen liever lui zijn dan dat ze goed voor zich zelf zorgen en soms door onwetenheid dat het eigenlijk helemaal niet zo goed voor je is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik koop niet zo heel vaak kant-en-klaar maaltijden, omdat dat met zijn vijfen erg duur wordt, maar soms doe ik het wel eens (als de kids er niet zijn). De reden? Gemakzucht, tijdgebrek, luiheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koop nog wel eens stoommaaltijden als ik alleen thuis ben met het eten. Die stoommaaltijden zijn makkelijk, smakelijk en nog gezond ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik eet wel eens een stoommaaltijd, als ik de energie niet heb om te koken.
zo krijg ik toch een prima maaltijd binnen.
een stuk beter dan het avondeten overslaan (wat ik anders nog wel eens wil doen).
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik koop niet vaak van die maaltijden, maar soms is het wel erg makkelijk. Zeker als ik weinig tijd heb om echt te koken.

Dat toevoegingen onnatuurlijk zijn, doet met niets. Het mag dan onnatuurlijk zijn, daarmee is het niet gevaarlijk. Er zijn natuurlijke stoffen die zijn toegestaan omdat ze natuurlijk zijn, maar die wel degelijk een reëel gevaar opleveren, tot kankerverwekkendheid aan toe!

En bijvoorbeeld het additief E330 - dat is heel gewoon zuiver citroenzuur. Moet vaak vermeld zijn - stel dat je citroenzuur toevoegt aan rijst: in rijst zit van nature geen citroenzuur, dus als je als fabrikant een citroen uitperst, het citroenzuur eruithaalt, en dat toevoegt aan je rijst, dan moet je E330 op je verpakking zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben een drukker leven en leven onregelmatiger. Een kant en klaar maaltijd is makkelijk en snel kaar. Je hoeft er niet lang voor in de keuken te staan.

Geef mij maar een lekker thuisgekookte maaltijd. Maar niet iedereen heeft tijd of zin om dat te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kopen kant en klare maaltijden omdat ze:

-lange dagen maken en weinig tijd overhouden voor prive.
Dus met een snelle hap ben je niet nog eens een uur in
de keuken kwijt denken ze dan.
-veel mensen gewoon niet kunnen koken, en dit de enige
manier is om toch af en toe een maaltijd binnen te krijgen
(dit gebeurt veel oudere, bejaarde alleenstaande
mannen.)
-gemakzucht. Het ligt al kant en klaar voor je, dus waarom
zou je zelf nog moeilijk gaan doen met potten en pannen.

Ikzelf vind kant en klaar maaltijden over het algemeen smaakloos en vaak een viezige substantie. brrrrr.

Wat mensen zouden moeten leren is, dat je in weinig tijd en met weinig moeite een lekkere en gezonde maaltijd op tafel kunt toveren.
Bv een beetje volkorenpasta koken terwijl je in de wok cashewnoten, wat gesneden paprika, courgette en ui bakt.
tenslotte wat peper, zout en paturain erdoorroeren en binnen 10 minuten heb je een lekkere, magere en gezonde maaltijd op tafel staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 voor het lekkere receptje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. cool antwoord
Pure gemakzucht zelf koop ik niet zo vaak kant-en-klare maaltijden omdat ze niet lekker zijn. Bovendien ben ik vegetarier en heb je weinig vegetarische kant-en-klare maaltijden. Ik begrijp wel waarom mensen het doen. Af en toe heb je gewoon geen zin om te koken. Je maakt een lange dag mee, je komt uitgeput thuis en dan moet je ook nog een keer koken. Dan is een maaltijd eventjes in de magnetron doen ideaal. Wat ik ook merk is dat veel mensen gewoon niet kunnen koken. Ze kopen instant dingen omdat ze simpelweg niet weten hoe je het anders moet bereiden. Om een of andere vage reden is het vaak ook goedkoper. Verse gezonde dingen kosten vaak meer geld dan vieze ongezonde dingen. Kant-en-klaar maaltijden heb je vaak al voor 3 euro terwijl een goede gezonde maaltijd vaak wel iets meer kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik uit potjes of blikken haal, zijn peulvruchten - bijv als ik chili (sin carne) maak, heb ik een enorme portie groenten (uien, tomaten, paprika, champignons, knof) en daar gaat dan zo'n klein blikje witte bonen in tomatensaus door, en een blikje mais.
Verder heb ik als 'kant-en-klaar' liever diepvries.
Maar de kant-en-klaar-maaltijden voor vegetariers zijn nou niet direkt aanlokkelijk - veel te veel 'vulsel' zoals mie en deegwaren/pasta, veel te weinig groenten - als ik ze al zie liggen, hoef ik al niet meer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf koken kost iets meer moeite, maar het smaakt ook veel lekkerder. voor mij geen kant-en-klare maaltijden dus!

nu deze vraag er toch staat, kan ik bij deze ook wel even melden dat als je een broodje gezond bijde pomp koopt van re:fresh (shell) ze net doen of het VERS is, moet je achterop eens lezen hoeveel rotzooi (E-nummers) ze toegevoegd hebben om het brood te verbeteren, de geur, kleur, glans. volgens mij wel 15 E-nummers op die verpakking gezien en ik maar denken dat ze die daar `s morgens altijd VERS aanleveren, echt niet he? Dat deed Van Oers vroeger wel met hun broodjes. het is heel misleidend wat die broodjes van re:fresh uitstralen want ze zien er echt vers uit, mij niet meer gezien want ik noem het liever een broodje chemicalie. Bij sommige shell`s zit nu ook een Delifrance, dat geloof ik dan nog wel omdat ze ter plaatse gemaakt worden. poeh wat een afknapper zeg!