Wat is beter: Gekookte of gebakken aardappelen?

Ik hou absoluut niet van gekookte aardappelen, dus bak ik ze meestal. Ik bak ze in een beetje olijfolie. Hoeveel slechter is dit dan gekookte aardappels? De vitaminen van aardappels zitten toch onder de schil? En als je ze kookt haal je de schil eraf. Dus als ik aardappels in de schil bak in olijfolie, is dat gezond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
35.2K

Het beste antwoord

Zeker zijn gebakken aardappels in olijfolie gezond. Ten eerste bevat olijfolie veel goede vetzuren en ten tweede profiteer je inderdaad van de vitamines onder de schil, zoals je zelf al aangeeft. En om dat kleine beetje calorieën extra in die olie zou ik me niet echt druk maken. Ter variatie (ik hou zelf namelijk ook niet van gekookte aardappels) kun je ze trouwens ook eens in de oven klaarmaken: de aardappels goed schoonboenen, in parten snijden en omscheppen met wat olijfolie, (verse) rozemarijn en tijm, peper en zeezout. Uitspreiden op een met bakpapier beklede bakplaat en ongeveer een half uurtje in de oven op 180 graden. Eventueel kun je er nog 2 in partjes gesneden rode uien bij leggen. Dit smaakt overigens ook goed met zonnebloem- in plaats van olijfolie en wat gyroskruiden erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

gekookte aardappels leveren minder calorieen
gebakken in de olijf-olie veel meer
houd de kerk in het midden, bak rustig en eet er niet teveel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geleerd van een chefkok:
Als je de pan en de olie goed heet hebt en dan de aardappels er in doet, schroei je die als het ware dicht en blijven er meer voedingsstoffen bewaard. Ze worden bovendien ook niet zo klef. Je kan het vuur na een paar minuten wat lager zetten zodat ze goed gaar worden en rustig verder bakken.
Olijfolie is prima om het zo in te doen. En lekker :)
eet ze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebakken aardappelen zijn beter omdat een mens een bepaalde hoeveelheid essentiële vetten nodig om gezond te blijven. Goeie olijfolie is eigenlijk zonde om te verhitten omdat het aroma grotendeels verloren gaat maar voor je gezondheid kan het geen kwaad. Arachideolie geeft een oosters smaakje maar kan ook prima bij aardappels. Ook boter is geschikt om niet al te heet mee te bakken en reuzel is het allerlekkerst voor gebakken aardappels. Die laatste twee bestaan voor een deel uit verzadigd vet. Daar is niks mis mee, in tegenstelling tot wat de margarine/zeepindustrie, de Hartstichting en het Voedingscentrum ons nog steeds willen doen geloven. Een grote hoeveelheid linolzuur, zoals in zonnebloemolie en margarine, is veel schadelijker voor de gezondheid. Olijfolie is een tamelijk neutrale olie, grotendeels enkelvoudig verzadigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aanvulling: het sterk verhitten van extra vierge olijfolie is wel schadelijk! Precies de deeltjes die de lekkere volle smaak geven, verbranden op hoge temperaturen. Ik heb zelf altijd twee flessen olijfolie in de kast, één van de eerste koude persing voor salades e.d., en één 'traditionele' om in te bakken. Al blijft roomboter mijn favoriet voor langzaam gebakken aardappeltjes. Alleen niet al te vaak, met die bakmethode zuigen de aardappels wel erg veel vet op, en daar heb ik niet bepaald tekort aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens, SuzyQ. Hoewel ik vind dat je aardappels op een neit al te hoog vuur moet bakken moet je maar afwachten of iedereen dat vindt. Ik gebruik als bakolie een mengsel van gelijke delen sesam-, olijf- en kokosolie. Smaakt goed, erg stabiel en goed bestand te gen hitte.
amc
12 jaar geleden
Keesvi@ Ben je niet in de war met wokolie ivm het Oosters smaakje? Arachideolie is wel pindaolie maar erg smaakneutraal vind ik en van Sesamolie moet je maar heel weinig gebruiken want dit smaakt erg sterk. Maar ja, dat vind ik dan hè en smaken verschillen zoals je weet.
Een ding moet ik je nageven; reuzel is echt lekker maar hier waar ik woon moet je het zelfs speciaal bij een slager bestellen, helaas. Het is echte onontbeerlijk als je zelf rodekool stooft van verse rodekool. Mmmm...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc: ik bedoelde wel arachide maar de typerende geur komt in het ene gerecht inderdaad meer tot uiting dan in het andere. Reuzel maak ik tegenwoordig zelf maar door vetspek uit te smelten. Je moet er even bijblijven maar dan kun je weer een paar weken vooruit. Rundvet doet het ook goed in ouderwetse kost, bijvoorbeeld in stamppot boerenkool.
Als je van een droge aadappel houdt is een gekookte aardappel wel minder vet dan gebakken natuurlijk, maar niet direct gezonder. Hie is echter zo dat we er vaak graag een lekkere jus bij hebben en dit maakt gekookte aardappelen toch weer vetter. Een goede olie is ook niet per definitie ongezond, want bevat ook goede bestanddelen en vet in een verantwoorde manier, dus onverzadigd, is ook nodig in de dagelijkse voeding.
Wissel dus af en een goede manier (en erg lekker op zijn tijd) is om ze in de oven te roosteren of te bakken.
Daarvoor was je ze, in de schil, goed af en snijd ze in parten of helften als ze klein zijn.
Doe ze in een wijde kom en sprenkel er een goede plantaardige olie over. Zelf neem ik vaak arachide olie omdat die niet praktisch geurloos is, maar je kunt ook olijfolie nemen natuurlijk. Strooi er wat rozemarijnnaaldjes bij ( gedroogde kan net zo goed hoor) en hussel het met schone handen door, zodat de olie verdeeld is over de partjes. Verwarm de oven voor op 200 graden en beleg een bakblik met bakpapier. Verdeel hier de partjes over en schuif het blik in het midden van de oven. Laat nu ca. 45 min. bakken en schep ze halverwege een keer om.
Als ze bruin en knapperig zijn, doe ze dan in een vergiet met keukenpapier om het meeste vet te absorberen als er nog wat aanzit ( zelf gebruik ik niet veel olie, dus zijn ze praktisch droog) en doe ze in een schaal/kom om te serveren. Maal ( of strooi)er nog wat zeezout over en schud ze nog even door.

Toegevoegd na 4 minuten:
corr; arachide olie is praktisch geurloos. De olijfolie moet wel een goede zijn maar niet die echte groene die als extra vierge bekend staat, dus die van de eerste persing.
Die is lekkerder in de sla of over iets gedruppeld zoals geitenkaas of tomaat ofzo. Die heeft een te sterke smaak vind ik om te bakken.
amc
12 jaar geleden
Als je een oven of combi-magnetron hebt kun je ze ook daarin bakken,zonder olie of boter,,in partjes snijden,schil eromheen laten,simpelweg op het rooster,zout en evt gewenste kruiden erover,kwartier op ruim 200 graden,heb je een soort van gebakken aardappel partjes,erg lekker,alle vitamines blijven erin en o% vet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang je niet teveel olie gebruikt en je gebakken aardappels niet met een vette klodder mayonaise nuttigt zal het wel meevallen denk ik! mayonaise zou je kunnen vervangen door ketchup (nietr teveel natuurlijk) of een lekkere yoghurtdip! (met knoflook hmmmm)
eet smakelijk !