Zowel witte als groene asperges kunt u heerlijk koken. Voor gare asperges moet u 15 à 25 minuten kooktijd rekenen. Hoe dikker de asperges zijn, hoe langer u ze moet koken. Maar roergebakken groene asperges smaken ook erg goed. Reken hiervoor (ook afhankelijk van de dikte) 5 à 10 minuten.

smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kook de asperges 5 minuten in ruim water op een laag vuur.
Laat de asperges 10-15 min. nagaren in het vocht.
Schep ze dan uit het vocht en serveer ze met bijv. boter,ham, gekookte aardappeltjes en eieren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt ze uiteraard ook stomen in een stoompan of mand.
In 15-20 min. zijn ze dan beetgaar.
amc
12 jaar geleden
Ik stoom ze het liefste, het mislukt nooit. Voor 10 (middelmaatje) asperges is 10 minuten genoeg. Als je een pan gebruikt die niet geheel afsluit reken er dan nog eens 5 minuten bij.
Het mooie van stomen is dat er weinig smaak verloren gaat, en dat je in het stoomvocht onderin de schillen kan doen en een scheut witte wijn, bijvoorbeeld. Als je de asperges dan opdient is het erg lekker om er een eetlepel stoomvocht overheen te doen.