Naast een astmatische reactie (strikt genomen niet allergisch, maar vaak zijn er ook wel allergieën in het spel zoals voor de huismijt), kun je ook 'overgevoelige luchtwegen hebben.
Men noemt het hyperreactieve luchtwegen. Je kunt op parfums, sterke geuren (schoonmaakmiddelen), barbecues, open haarden en ook op sigaretten/sigaren lucht reageren. Met hoesten, slijmvorming, etc.

Strikt genomen geen astma met benauwdheid, maar wel een broertje/zusje van luchtwegaandoeningen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit onderstaande link:

Overgevoelige luchtwegen
Na een verkoudheid of bovenste-luchtweginfectie kunnen de slijmvliezen nog enige tijd overgevoelig zijn. U kunt daardoor nog weken blijven hoesten, bijvoorbeeld op momenten dat u naar buiten gaat en koude lucht inademt. Overgevoeligheid kan ook de oorzaak zijn van hoesten na een bovenste luchtweginfectie.

Bij sommige mensen is de overgevoeligheid van de luchtwegen (hyperreactiviteit) aangeboren. Ze gaan hoesten van prikkels waar de meeste mensen niet op reageren, zoals baklucht, parfum of koude lucht. Mensen met hyperreactieve luchtwegen hebben bijvoorbeeld veel sneller last van rook. Hyperreactiviteit kan ook te maken hebben met astma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, en dat heet astma.
Mensen met astma worden echt hartstikke beroerd, ziek en kortademig van (onder andere) sigarettenrook.
Zij zijn er dus superallergisch voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken iemand die astma heeft, en rookt.
dus, beetje overdreven vind je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
astma en roken???? Dat lijkt me sterk!
Of is hij astmatisch? Dat is namelijk niet hetzelfde als astma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, sommige mensen met astma (blijven) roken. Niet verstandig want je vernietigt zo je eigen longen....
dat heet astma dat heeft er mee te maken dat je niet tegen die lucht kan er komt een soort slijm in je luchtwegen waardoor je minder goed kunt ademhalen in erge gevallen kun je dit vergelijken met hijgen door een rietje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker weten dat je last kan hebben van sigarettenrook. mijn dochter heeft astma en heeft extreem veel last van de rook van sigaretten als we op een verjaardag zijn geweest met rokers dan zitten we s'nachts met haar onder de douche omdat ze een aanval heeft. ze hoest dan heel erg. je kan er dus zeker een reactie op krijgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burg: is haar astma moeilijk instelbaar? Met de medicijnen van tegenwoordig kunnen de meeste kinderen redelijk aanvalvrij door het leven. Ze kan beter wat meer medicatie nemen en aanvalvrij zijn, dan telkens weer een aanval krijgen (want daardoor lubberen haar longen telkens wat meer uit en krijgt ze op latere leeftijd eerder ernstigere klachten). Dus terug naar de longarts, of wegblijven op dat soort verjaardagen, hoe vervelend het ook is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over het algemeen heeft ze het goed onder controle maar met sigaretten rook blijft een probleem meestal gaan we dan inderdaad ook weg als er gerookt wordt. bedankt voor je reactie.
Naast sommige astma-patienten zijn er ook mensen "gewoon'allergisch voor'
Vooral de teer wekt bij veel mensen een allergische reactie op.
Dat heeft op zich niets met astma te maken, mensen met astma zijn erg gevoelig voor histamine, welke stof bij een allergische reactie wordt aangemaakt.
Persoonlijk snap ik niet dat sommige astma patienten roken.
Naast dat het slecht is voor henzelf zorgt de rook voor
problemen bij mensen die bijvoorbeeld gevoelig zijn voor houtteer (maar er zitten veel meer soorten allergenen in sigarettenrook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! Mijn vriend krijgt blaren/blazen op z'n huid als hij in sigarettenrook zit. Dezelfde blaren krijgt hij als hij bij katten in de buurt is.