Hoe word je mode ontwerpster?

weet iemand iets?? Tips?

Toegevoegd na 53 minuten:
O ik ben iets vergeten ik nogmaar 10 jaar oud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2.9K

Het beste antwoord

Hoe leuk je ook kunt kleren bedenken en tekenen, ook mode-ontwerpster is een vak, een beroep. En ook daarvoor heb je minimaal een opleiding nodig, hetzij via de modevakschool hetzij via de kunstacademie.

Natuurlijk zijn er natuurtalenten die het zonder die lange weg redden, maar als IEDEREEN die mode-ontwerpster wilde worden dat via de ‘makkelijke’ manier kon doen, zouden we stikken in de modeonwerpsters. De praktijk is natuurlijk een beetje hardnekkiger. Maar ook natuurtalenten zin gebaat bij een degelijke basis-opleiding. Modeontwerpen is namelijk meer, veel meer, dan alleen leuk kunnen tekenen. Je moet ook heel veel van stoffen, materialen, patroontekenen, kleurenleer, pasvormen, stofvallen, stijlen, kostuumgeschienis, textielwarenkennis en dergelijke weten.

Het is een typisch ‘droomberoep’ trouwens van het type ‘komt nogal veel voor’. Naast bijvoorbeeld prinses (ben je nu te oud voor) of fotomodel (al ben je die leeftijd wellicht ook al voorbij). Illustratrice, zangeres en schrijfster scoren ook hoog. Voor al deze beroepen geldt : maak eerst maar even je opleiding af, kijk of je het dan NOG leuk vind en zoek dan een vervolgopleiding in die richting. Beroepen zonder opleiding zijn er namelijk bijna niet, ook niet in de creatieve hoek.

Ben je al zestien / middelbare-school-af : dan is de beste weg via de kunstacademie, of als je een lagere vooropleiding hebt via de modevakschool / MBO mode & textiel. Maar ook dan is het nog een lange weg.Ben je nog iets jonger, verdiep je dan alvast in de edele kunst van het naaien (want een beetje mode-ontwerpster is in eerste instantie een degelijke coupeuse) en wat er op modegebied allemaal te zien en te doen is (vakbladen, maar ook internet is een eindeloze bron van inspiratie). Alles wat je later op de opleiding zult krijgen is in elk geval nooit weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt hier kan ik wat mee :D

Andere antwoorden (3)

Dat wou ik vroeger ook altijd worden. Hier een paar tips:
-Begin zo vroeg mogelijk met kleding ontwerpen
-lees veel mode tijdschriften en hou de trends bij
-zoek uit wat je leuk vind en creëer je eigen stijl
-zoek een goede vervolg studie
-probeer advies te scoren bij echte mode ontwerpers
-probeer zelf eens iets te naaien
-neem naailes
-heb veel geduld, creativiteit en doorzettingsvermogen.
-als dit echt is wat je wilt, geef dan nooit op!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een opleiding doen om mode-ontwerpster te worden. Dit kan een MBO en daarna een HBO opleiding zijn. Je kunt je hier ook verder in specialiseren.

In de links vind je voldoende info over de opleidingen, en tips, over wat je allemaal kunt doen.

http://www.opleidingenberoep.nl/ts/ob/view_generic_entity.php?generic_entity_exists=true&selected_entity_id=55&generic_entity_name=professions

http://www.meidenblog.nl/opleiding-tot-modeontwerper/1123/

Je kunt ook een cursus van bijvoorbeeld 9 maanden doen:

http://www.millian.nl/bedrijfsopleidingen/instituut/Nationale-Handels-Academie-1610/opleidingen/Fashion-Designer--Mode-Ontwerper-22934/beschrijving/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik teken altijd eerst poppetjes en dan kleren,maar je heb heb ook dat TOPMODEL volgens mij,ik weet niet zeker hoe dat heet maar volgens mij heet dat zo en misschien heb jij dat ook al wel,maar daar staan ook poppetjes in die je kan 'aankleden' kan je bij de intertoys kopen
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Dat is speelgoed, volgens mij bedoeld de vraagsteller als beroep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor!,maar zo kan ze oevenen want ze is nog maar 10!