Waar vind ik de beste opbouw voor een spreekbeurt voor een kind van 1 jaar ?

Buiten Inleiding, Midden, Slot had ik graag meer details over een goede opbouw gehad voor bv een spreekbeurt over een bepaald soort dier.

12 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de opbouw van een spreekbeurt voor een kind van 1 jaar van belang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord van een voorschool, maar is dit niet wat overdreven?
zondag
12 jaar geleden
Sinds wanneer moeten kinderen van 1 jaar al een spreekbeurt houden? Kennelijk heb ik de een of andere maatschappelijke en/of pedagogische ontwikkeling gemist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit begint Amerika wel te lijken, een kind van 1 kan toch maar amper praten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stem voor Loenie!
rubia
12 jaar geleden
Voila Loenie ....jij had gelijk ... ik vergat een ééntje en het is dus 11 jaar :-)

Antwoorden (2)

Er vanuit gaande dat het niet gaat om een kind van 1, maar om een kind van een jaar of 10:

* je zou kunnen overwegen om als opening iets aparts te doen- een leuke foto laten zien met een mooie anekdote over het dier erbij (oorlogshond? poes die onder de motorkap van een auto is meegelift van Oisterwijk naar Oostenrijk? Python die in drie minuten een hele buffel heeft verslonden?), een stukje van een film met zo'n dier in de hoofdrol, een 'raad-eens-waarover-ik-mijn-spreekbeurt-ga-doen-spelletje' met de klas spelen (steeds een aanwijzing geven in de vorm van een hint, een voorwerp laten zien, een raadseltje geven...).

* Dan komt de echte spreekbeurt (inleiding -waarom heb ik het onderwerp gekozen, middenstuk - een stuk of 3 interessante hoofdstukken over de herkomst van het dier, het leefpatroon en iets over zijn 'functie' hier op aarde- is het een bedreigde diersoort, is het een huisdier (zo ja, waarom zijn de mensen dit dier ooit gaan houden en wat is daar nu nog van over) en slot - samenvatting van wat er verteld is)

* als afsluiter een rijtje leuke feitjes over het dier, een overhoring om te kijken of de klas goed geluisterd heeft, zoiets.

Wat het bij mij in de klas altijd goed doet (ik geef Nederlands), is interessante dingen meenemen en daar wat over vertellen. Niet de klas rond laten gaan, want dan wordt het heel rumoerig!

Maar dit is wel heel breed, als je nog niet weet wat het onderwerp wordt van de spreekbeurt is het lastig om tips te krijgen. Ik had een keer twee jongens die hun spreekbeurt over goochelen deden- toen kregen we bij stap 1 een goochelshow te zien. Dat was heel leuk. Twee anderen deden het over rapmuziek en die lieten een deel van een liedje horen. Sommige kinderen delen ook weleens iets uit (als ze het over een bepaalde soort eten doen of zo) als afsluiting. Het is maar net wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sta zelf voor de klas en wat ik leuk vind is als de kinderen iets meenemen. Ook is het het beste om zoveel mogelijk het kind te laten vertellen wat het al weet, alvorens hem vanalles nieuws te leren. Vaak zul je versteld staan wat een kind al weet over dit onderwerp!