Is de kruiden vetsin slecht voor je ? En zoja wat voor kwalen krijg je dan ?

Ik hoorde laatst dat de kruiden Ve-tsin (vetsin) erg slecht voor je is.
En dat het in sommige landen zelf verboden is en/of niet eens meer geïmporteerd mag worden.
Mede omdat het heel slecht voor je is en je kan er allemaal kwalen van krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
17.8K

Het beste antwoord

"Mononatriumglutamaat, ook bekend als Ve-Tsin of E621 wordt gebruikt als smaakversterker in veel producten. Het wordt ook afgekort gebruikt als MSG, naar het Engelse Monosodium glutamate.

Het is een Aziatische smaakversterker die bereid wordt uit sojabonen.
Natriumglutamaat wordt verantwoordelijk geacht voor het zg. “Chinees-restaurant-syndroom”, gekenmerkt door duizeligheid, flauwtes en hartkloppingen. Hoewel er uitvoerig onderzoek naar is verricht is dit nooit wetenschappelijk vastgesteld.
De hoeveelheid toegevoegd glutamaat in voedsel ligt normaal tussen de 0,1 en 0,8%, na volledige bereiding, wat in de zelfde orde ligt als de hoeveelheid natuurlijk glutamaat in traditionele gerechten. "

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3102

" MSG is een smaakversterker die door de autoriteiten veilig verklaard is en dus zonder problemen gebruikt mag worden. De maximale toegestane dosis is 120 mg per kg/lichaamsgewicht. Sinds 1968 is er geregeld melding gemaakt van een overgevoeligheidsreactie na het consumeren van een Chinese maaltijd, welke behoorlijk veel MSG kunnen bevatten. Verschijnselen zoals duizeligheid, flauwtes en hartklopping zijn gemeld. Dit staat ook wel bekend als het zogenoemde “Chinees-restaurant-syndroom”. Hoewel er uitvoerig onderzoek naar is verricht is dit zogenaamde syndroom nooit wetenschappelijk vastgesteld, zie meer hierover op http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm en http://www.food-info.net/uk/national/msg-report.htm (engels) binnen deze site. "
http://www.food-info.net/nl/national/ww-msg.htm

Kortom: over het algemeen valt het wel mee met de slechtheid van het product, alleen kun je er overgevoelig voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dat is een heel duidelijke beschrijving.
Bedankt =0)

Andere antwoorden (2)

Vetsin is een smaakversterker. Ikzelf krijg er altijd een misselijkmakend gevoel van en als ik het eet moet ik meestal overgeven, vaak bij de Chinees. Zij gebruiken het vaak in de keuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hele zware migraine aanvallen. Ik had ze iedere week ik ging ook iedere week met mijn vriend na de kantonees eten als wij vrij waren in de dagen erop werd ik meestal ziek. Ve-tsin is bij mij een van de belangrijkste migraine triggers. Ik ben ermee gestopt en nu zijn mijn aanvallen beperkt tot ongeveer 1 per maand(menstruatie periode).