Moeten kinderen een eigen legitimatiebewijs bij een vliegreis?

Voor de zomervakantie gaan we vliegen met onze kinderen (7, 5 en 2 jaar) Ik heb een identiteitskaart, dus bijschrijving van de kids lukt daarop niet. (toch?) Mijn man heeft een paspoort, die nog maar 1 jaar geldig is.
Wat is wijsheid, en wat is verplicht?
Enne, ik mag toch wel vliegen he, met zo'n identiteitsbewijs? We blijven binnen europa

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ten eerste u mag naar bijna alle landen in Europa vliegen met een id-kaart. Uitzonderingen zijn o.a. Kroatie en Bulgarije. Vanaf 2012 is het verplicht voor elk kind op een eigen id-kaart of paspoort te reizen. Naar landen als de VS hebben uw kinderen al een eigen paspoort nodig. Ik kan u aanraden een id-kaart of paspoort voor uw kinderen aan te vragen. Dan zit u altijd goed. Op de anvr.nl site vind u up-to-date informatie over een land. Zo ook de grensdocumenten die u nodig heeft(zie rechts op de website 'info per land').

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb nog een link toegevoegd met alle landen die u kunt bezoeken met een id-kaart. Ik zie Bulgarije er tussen staan, dus dat kan wel. Voor up to date info raadt ik u de anvr site aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja kinderen moeten een eigen paspoort of identiteitskaart als ze niet bijgeschreven staan bij 1 van de ouders.
Veel landen eisen zelfs dat ze een eigen paspoort hebben.
Het verschilt per land dus even informatie inwinnen bij bijv. de ANWB en je weet wat voor het land van toepassing is waar jullie heengaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterrehemel; zoals je gelezen staat dat ook in mijn antwoord. daarnaast mogen ze ook een eigen paspoort of ID kaart hebben. Dus ik begrijp je reactie niet helemaal?
Kinderen tot 14 kaar hebben een eigen reisdocument nodig als zij meereizen met iemand bij wie ze niet in het paspoort staan bijgeschreven of als een bepaald land een kinderbijschrijving niet accepteert.

In sommige landen is een kinderbijschrijving in een paspoort niet geldig en moet uw kind ook op jongere leeftijd een eigen reisdocument hebben. Reist uw kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen daarnaast een verklaring waarin de ouders toestemming (toestemmingsverklaring) geven voor deze reis. U kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wanneer-heeft-mijn-kind-een-eigen-paspoort-of-identiteitskaart-nodig.html#anker-eigen-reisdocument-voor-kind

Vanaf 26 juni 2012 moeten alle kinderen over een eigen reisdocument beschikken. Een eigen reisdocument voor uw kind(eren) brengt natuurlijk kosten met zich mee. Om deze kosten voor u te beperken, verlaagt de overheid het tarief voor een Nederlandse ID-kaart voor kinderen tot en met 13 jaar. Dit verlaagde tarief wordt het jeugdtarief genoemd. Het jeugdtarief bedraagt € 9,22. Deze kosten zijn gelijk aan die van een kinderbijschrijving.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of die lagere kosten nu ook al gelden en welke tarieven jouw gemeente hanteert, daarvoor moet je even met je eigen gemeente bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons gelden ze al, een tientje voor een ID tot je 14e. Bijschrijven wordt al niet meer gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is ook al voor een tientje ID kaart voor kinderen te verkrijgen
Naast bovenstaande juiste antwoorden geldt nog één overweging. Als de kinderen zijn bijgeschreven bij ouder 1 dan kan ouder 2 niet zonder ouder 1 met de kinderen op vakantie naar het buitenland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tenzij de kinderen op beide zijn bijgeschreven zoals onze kinderen een tijdje waren.
Maar tegenwoordig is het makkelijkste een eigen paspoort of id kaart dat is bijna net zo duur en veel makkelijker want je kunt overal naar toe.
Kort en bondig: Direct naar het gemeentehuis en regelen! Vlak voor de vakanties wordt het steeds drukker.Veel plezier met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kinderen reizen met eigen document.

Want los van de mogelijkheid om de kinderen bij te schrijven loop je nog het volgende risico:

Denk eraan dat als in den vreemde iets gebeurd met degeen (ziekenhuisopname, repatriëring bv) bij wie de kinderen in het paspoort zijn bijgeschreven je de kinderen niet eens meer makkelijk thuis krijgt.

Want ze kunnen niet meer meereizen met de paspoort houder bij wie ze ingeschreven staan. Ga je met een auto toeren door europa kan je nog riskeren de kinderen zonder legitimatie mee te nemen in zo'n geval. Met vliegen uiteraard niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd eigen ID/Paspoort is handig. Maar dit is bangmakerij. Bij evt repatriëring en 'bijschrijving van kinderen" als omschreven verleend ambassade of consulaat een zgn liason (tijdelijk reisdocument).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dit niet als bangmakerij. Ik heb zelf in het buitenland met zware voedselvergiftiging aan het infuus gelegen. Dan wil je dus niet dat je echtgenote eerst 400 km (afh. van verblijfplaats uiteraard) moet gaan rijden om tijdelijke papieren bij een hoofdstad (ambassade) te halen voor de kinderen. Die heeft dan wel wat anders aan haar hoofd dan veel tijd moeten steken in vervangende papieren. Ook met geldige reispapieren voor de kinderen was het al een hele tour om (via verzekeringen alarmservice) een aparte terugreis geregeld te krijgen.