Als je een baan hebt maar iets totaal anders zou willen bij wie je moet je dan zijn?

BIj het UWV helpen ze alleen als je werkeloos bent en allerlei andere instanties vragen alleen maar bakken met geld voor advies dat je zelf ook had kunnen bedenken.. mijn partner loopt intussen helemaal vast in wat hij doet en heeft niet de opleiding om wat anders te gaan doen en we zijn ook niet zo vermogend dat we zomaar een dure opleiding kunnen bekostigen..daarnaast is hij 50 jaar en zit niet iedereen meer op hem te wachten natuurlijk.. wie kan ons adviseren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je kunt wat gratis tests doen op internet, google maar eens op ‘beroepskeuzetest gratis’. Een handige link heb ik alvast voor je toegevoegd.

Dit geeft slechts een indicatie. Als je het serieus wil nemen zul je toch echt naar een betaald bureau toe moeten. Zij doen als het goed is meer dan een test afnemen maar gaan het gesprek met je partner aan zodat hij een beter inzicht krijgt in zijn interesses en drijfveren.

Ook moet je je serieus afvragen of een switch nog wel de moeite is. En zo ja, dan zal je partner (en jij) bereid moeten zijn om er in te investeren. Als je nu bij de plantsoenendienst werk en je wil graag iets in de zorg gaan doen dan zal het misschien nog wel gaan. Maar als je een specialistische functie hebt op HBO of WO-niveau en je wil echt een compleet ander veld in dan zul je je echt fors moeten omscholen om op het juiste niveau te komen. En dan nog zul je wellicht niet meteen zo hoog (qua salaris) kunnen starten als je nu gewend bent.

Omscholen en ervaring opdoen in een nieuwe richting kost in het meest gunstige geval 2 tot 3 jaar en de kans is groot dat je in salaris naar beneden gaat omdat je geen ervaring hebt in dit soort werk. Wil je dat echt doen voor die laatste 10 jaar voor zijn pensionering dan moet je het doen, maar wellicht is er in zijn huidige functie wel iets te veranderen waardoor het beter vol te houden is?

Kortom: ik snap je vraag, maar voor een buitenstaander die zo weinig van jullie situatie weet is het onmogelijk om hier een goed antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je zou kunnen beginnen met een test om te kijken wat hij nu echt heel graag zou willen gaan doen en dan te kijken wat er dan voor nodig is om eventueel om te scholen. helaas zal dat wel op eigen kosten moeten ben ik bang. als je in de ziektewet of zonder werk zit door ontslag kun je inderdaad wel bij de uwv terecht. maar ik begrijp dat hij nu nog wel werk heeft. misschien kun je bij een nieuwe werkgever ook intern aan een opleiding beginnen en meteen werken soms kan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord zal heel kort zijn: bij hemzelf of jullie beiden, want je hebt zelf al het antwoord gegeven in je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan wat hij wil gaan doen. Bij sommige uitzendbureaus (o.a. Randstad) kun je je op hun kosten laten omscholen (heftruckcertificaat, vrachtwagenchauffeur), je moet dan wel een tijd voor dat bureau blijven werken.
Bij zorginstellingen is vaak ook scholing mogelijk, maar dan moet je partner wel in de zorg willen werken en ook daar teken je voor een bepaalde tijd dat je dan bij hen in dienst moet blijven.
Als 50-jarige is het misschien moeilijker vanwege de leeftijd, maar levenservaring en hoe je in het leven staat wordt door sommige werkgevers ook erg gewaardeerd!