kan je een ei ook koken bij een lagere temperatuur dan 100 graden?

ik heb een zonneboiler die water opwarmd tot 85 graden. Hogere temp. geeft problemen met damp in het circuit.
Als ik in dit water een ei leg, wordt het eiwit dan toch hard (evt. duurt het wel wat langer)???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
27K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je niet gewoon een pannetje water op het vuur zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronald1995 héhé beetje milieubewust he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een eierkoker .

Het beste antwoord

Bij de meeste antwoorden hiervoor luidt wel degelijk het klokje, maar de klepel hangt nergens helemaal op de goede plek, dus als aanvulling nog een zo compleet mogelijk antwoord:

Het ei dat we eten bestaat uit een aantal verschillende delen, maar we onderscheiden de belangrijkste twee als het eiwit, en eigeel, de dooier.

Het eiwit bestaat voor het grootste gedeelte uit water(zo'n 90%), 10% eiwitten, en bevat geen vet of cholesterol. Wél en ietsiepietsie natrium.

De dooier bevat ook veel water, aangevuld met 16% eiwitten, en 35% vet. De dooier bevat daarom 3/4 van de caloriën uit het ei. Daarnaast 0,2 gram cholesterol.

Het eiwit en eigeel bevatten zoals gezegd eiwitten. Inderdaad, eiwitTEN, meervoud, want er zijn verschillende eiwitten, met elk hun eigen eigenschappen.

De belangrijkste eiwitten in ei wanneer je het kookt zijn:
- Ovalbumine, 54% van het aanwezige eiwit. Dit stolt bij een temperatuur van 80°C.
- Ovotransferrine, 12%. Stijft op vanaf 60°C. In de dooier zit alleen veel ijzer, dat het stollen van ovotransferrine bemoeilijkt.

Het eiwit wordt door de ovotransferrine dik vanaf 63°C. De ovotransferrine stolt bij 65°C, en levert een blubberig eiwit, omdat het veel voorkomende ovalbumine pas stolt bij 80°C.
Voor die temperatuur van 80°C bereikt is is de dooier al gestold. De eiwitten in de dooier worden dik vanaf 65°C, en stollen volledig vanaf 70°C. Bij deze temperatuur heb je temaken met het heerlijke 65°-ei

In een boiler van een constante 85 graden kun je dus prima alle eiwitten van het ei laten stollen, maar door de gewenste temperatuur van 80°C voor een hardgekookt ei, zal het zeker een half uur duren. Wanneer je je ei buiten de boiler, in een pannetje met boilerwater wilt garen, zul je het water dus een half uur moeten laten lopen om een acceptabel eitje te verkrijgen.
Een eitje met een zachte dooier en hard wit is in ieder geval geen optie.

Op jouw vraag niet van toepassing, maar wel interessant: Toevoeging van zout en azijn aan het ei/het kookwater versnelt de coagulatie van de eiwitten, omdat de verlaging van de pH-waarde de negatieve lading van de eiwitten verlaagt, waardoor er minder energietoevoer nodig is om het eiwit te laten stollen.

Een makkelijkere manier op je ei te garen is dan ook pocheren, waarbij je aan een liter water 8 gram azijn en 15 gram zout toevoegt.

Of je maakt roerei, in een schaal au-bain-marie op een pannetje boilerwater. Geklutst ei heeft namelijk een stollingstemperatuur van 73°C

Succ6 ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja. Een ei wordt gaar boven de 65 graden celcius. Het duurt dan wel langer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ei boven de 60graden wordt en een tijdje blijft zullen alle bacteriën dood gaan. Er bestaat geen leven boven de 60graden. Dus het zal in iedergeval veilig zijn om te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord mbt het ei is correct. Dus geen min. Niet correct is dat er geen leven bestaat boven de 60 graad. Er is inmiddels leven vastgesteld bij onderwater kraters van vulkanen bij hoge temperaturen. zie http://www.ad.nl/ad/nl/1008/Planet-Watch/article/detail/476203/2010/04/13/Vreemde-wezens-ontdekt-rond-diepste-onderzeese-vulkaan.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de buurt van een onderzeese vulkaan hebben Amerikaanse onderzoekers een bacterie gevon¬den, die beter tegen de hitte kan dan alle tot nu toe bekende. Ze groeit nog bij een temperatuur van 121 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge jonge dat is wel heel recent.
Wel gaaf om te weten zeg! Maargoed de meeste bovengrondse bacteriën zullen niet kunnen leven boven een 60graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou zo goed als gelijk geantwoord dacht dat ik de eerste was haha. Je antwoord is voor onze bovengrondse wezens gewoon correct dus toch een +
Eiwit gaat stollen bij een temperatuur van 63 graden , eigeel stolt bij 68 graden.
Met jouw 85 graden moet het dus kunnen, het zal inderdaad wel wat langer duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beneden 100 graden celsius is in Nederland (op zeeniveau) geen sprake van koken.
Bij lagere temperaturen wordt het ei ook gaar en ontstaat er minder stoom, verdampt er minder. Bij circa 60 graden stolt het eiwit en bij circa 70 graden het eigeel.
Eenden- en ganzeneieren worden i.v.m. de mogelijke aanwezigheid van paratyfusbacillen uitsluitend hardgekookt gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens experts is het lekkerste ei een ei met een zachte eiwit en een harde eigeel. Om dit te bewerkstelligen heb je een temperatuur van 65 graden nodig. Echter dit zorgt voor een veel langere kooktijd. namelijk 26 uur (no kidding) als je het niet erg vind om een beetje zacht ei geel hebt kan je voltrekken met 6 uur. Dit is een beetje onpraktisch. Wat in ieder geval belangrijk is om te weten bij het koken van een ei is dat het ei geel hard begint te worden vanaf 65 graden en dat het ei wit boven de 80 graden rubberachtig van textuur word. Het beste ei is dus "gekookt" met een temperatuur tussen de 65 en 80 graden en dan is het een beetje experimenteren wat de beste kooktijd is en wat jezelf de lekkerste hardheid vind.
Met dank aan Anne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei koken bij 85 graden kan prima maar verkijk je aub niet op de kooktijd

Ik had moeite het bewijs te vinden maar in een hogedrukpan bij 112 graden wordt de kooktijd 50% van de oorspronkelijke tijd, en bij 118 graden nog slechts 33%.

Naar beneden toe geldt (helaas) hetzelfde

Rond de 90 graden verwacht ik een 2x zo lange kooktijd en bij 85 graden begint het richting 3x zo lang te gaan
13 jaar geleden
Op lagere temperaturen garen duurt langer maar zorgt ervoor dat er minder water uit de subtiele eiwitstructuren verdampt. Daardoor blijven vlees, eieren en vis malser. Als het je lukt om de temperatuur tussen de 71 en de 74 graden Celsius te houden krijg je een gekookt ei met zacht wit en romig geel. Een ei koken tussen de 80 en de 85 graden geeft, ook voor een hardgekookt ei, een goed resultaat, zonder dat het eiwit rubberachtig wordt. Uitgangspunt voor een middelmatig hard ei is een minuut of vijf bij flink doorkoken. Tel er voor iedere vijf graden minder een minuut of twee bij maar experimenteer gewoon voor het beste resultaat.