Als vissen het zuurstof uit water filteren, zie uitleg...

... dan zit de zee toch vol met waterstof? (H2) en dat is toch licht ontvlambaar? Wat gebeurt er met het waterstof dat afgescheiden word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Je hebt ten dele gelijk. Een groot gedeelte van de zuurstof in de oceaan of een meer wordt geproduceerd door algen. Deze algen gebruiken het waterstof en opgelost kooldioxide (CO2) om koolwaterstoffen te vormen, zoals glucose (C6H12O6), dus daar zijn de waterstofatomen gebleven. De zuurstof in de lucht is overigens ook allemaal afkomstig van fotosynthese door planten.

Op dit stukje in wikipedia worden de reacties uitgelegd. De zuurstof wordt gevormd door fotolyse (ontleding onder invloed van licht) van water. De H atomen worden opgenomen door NADPH en vanuit het NADPH weer gebruikt om koolhydraten te vormen in de zgn donkerreactie.

Vissen gebruiken stekels op de kieuwbogen om voedsel uit te filteren, maar de kieuwen zelf werken min of meer als een kunstnier. Het bloed stroomt voortgestuwd door het hart door zeer dunwandige lamellen precies tegen de waterrichting in. Het water wordt door kieuw en mondbewegingen door de kieuwen gestuwd, of bij vissen als sardien en ansjovis door te zwemmen met een geopende bek. De vis moet behoorlijk zijn best doen om voldoende zuurstof te krijgen want in een kg water zit maar 8 mg zuurstof en in een kg lucht 200 gram.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

volgens mij komt dat doordat de vissen niet de zuurstof atomen van de waterstof atomen los maken maar ze halen de opgeloste zuurstof deeltjes uit het water. die komen gewoon vanuit de lucht het water in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen halen het zuurstof wat tússen de watermoleculen zit weg, ze breken dus niet de watermoleculen af! Zuurstof zit dus tussen de watermoleculen, net als de bubbeltjes in de cola. Als er te weinig zuurstof in het water zit, kunnen vissen dus ook stikken. Om zuurstof in het water te krijgen kan je in een vijver bijvoorbeeld zuurstofplantjes zetten of het water goed circuleren met een pompje oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee redenen:
Vissen "ademen" opgeloste zuurstof in, ze doen niks met het water. Kijk maar eens naar een overbevolkt aquarium, als je dat niet goed belucht gaan ze allemaal boven zwemmen omdat de zuurstof via diffusie (uit de lucht) het water in moet. Diffusie gaat veel sneller via een bewegend wateroppervlak dan met eens stilstaand wateroppervlak dus wat dat betreft zit het wel goed op zee

Tweede reden is dat er ZO veel water is, de hoeveelheid vis is verhoudingsgewijs onmeetbaar klein. Dus zelfs al zouden ze iets raars uitscheiden zou het in het niets vallen ten opzichte van de hoeveelheid water.

Zoek maar eens hier in de vragen op GV, er zijn al meerdere vragen geweest over hoeveel water er op aarde is en hoe diep het gemiddeld is
amigo
13 jaar geleden
Waterstof is heel licht en een gas, het waterstof vervliegt dus meteen. Het gaat zo de lucht in. Waterstof kan zich binden aan zuurstof, dit is wel een slome reactie dus zal niet meteen plaatsvinden.

Het grootste deel vervliegt dus en bepaalde atomen binden zich weer aan zuurstof waarna zich water vormt.