waar koop ik mottenballen? of wat helpt nog meer tegen motten?

Toegevoegd na 25 minuten:
Heb alle kleren al buiten gehangen de kasten uitgesopt en gespoten met insektenspray.
Ik heb van die houten blokjes opgehangen en weggelegd in de kasten, maar niets helpt.
Ik kreeg al in een kledingzaak de tip dat alleen motteballen helpt, die heb ik er dus nu ook bij gelegd.
Maar tot mijn grote verbazing ontdekte ik net dat (kleding die ik net nieuw heb gekocht)helemaal onder de mottegaatjes zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.6K

Antwoorden (10)

Bij Blokker, drogisterijen en ook bij stomerijen. Daar verkopen ze ook spuitbussen tegen motten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de grote huishoudelijke ketens en supermarkten zijn die te koop.
Moderne mottenballen, geurballen genoemd, bevatten dichloorbenzeen. Deze stof is slecht afbreekbaar en kan bijdragen aan de concentratie vluchtige organische stoffen in huis. Blootstelling aan deze stoffen kan leiden tot irritaties aan de slijmvliezen van de neus, keel en ogen. Plaats geurballen daarom buiten het bereik van kinderen en huisdieren, en lever gebruikte geurballen in als Klein Chemisch Afval.

Neem liever kamfer of cederhout (Vapona) om motten uit kasten te weren. Lavendel, kamfer en de etherische oliën uit cederhout zijn natuurlijke producten die insecten afstoten.
Motten vang je met een kartonnen doosje waar een plukje onbehandelde wol, of ander lokmateriaal in is gelegd. Maak gaatjes van twee cm lang in het doosje, haal na een paar weken de val leeg en ververs de vulling.

Verdere tips:
- Gebruik kleding en textiel regelmatig, of was het vóór je het langdurig opbergt.
- Verpak kleding en textiel die je een tijd niet zult gebruiken in gesloten plastic zakken of koffers.
- Hang kleedjes regelmatig uit in de zon.
Amadea
13 jaar geleden
mijn oma zwoer bij een open blik pijptabak in de kast om motten te weren.
Rieneke1
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het motten zijn? Heb je ze ooit zien vliegen? Meestal hebben ze dan al eitjes gelegd want het gaat om de larven.
Ik vraag het hierom, oven-/papiervisjes voeden zich nl. ook met dunne textiel zoals zijde, dunne katoen. Ik voeg een URL toe met advies als je evt. niet weet of het motten zijn die de gaatjes veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast blokjes cederhout heb ik ook goede ervaringen met zelfgemaakte zakjes met kruidnagelen, zakjes moeten wel kunnen ademen. Ik heb ze van katoen gemaakt maar ook van plastic zakjes met gaatjes (die waar je in de supermarkt afgebakken broodjes in doet). Voordeel van kruidnagelen; ruiken niet onplezierig en de lucht is bij inademen niet schadelijk voor je gezondheid. (dit in tegenstelling tot de mottenballen)
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een aantal huis-, tuin- en keukentips van "ervaringsdeskundigen":

Motten houden niet van zeep. Stop stukken zeep (met het papier er nog om) tussen je kleren en de motten blijven gegarandeerd weg.

Tegen motten: zet een bakje zo heet mogelijke azijn onder in de klerenkast als je denkt motten te hebben.

Motten in kleding kast kunt je bestrijden met een bakje heet water met azijn, ongeveer 1 op 1.

Laurierbladen tussen wollen spullen of een wollen kleed houden motten weg.

Sterk ruikende gedroogde planten (rozemarijn, lavendel, tabak) of schijven cederhout schrikken motten af. Stop deze tussen de kleren in de kast.
13 jaar geleden
Mogelijk zaten motteneitjes in de nieuwe kleren. De eitjes zijn met het blote oog nauwelijks zichtbaar. Zodra er uit de eitjes larven zijn ontstaan vreten deze gaten in de kleren.

Mocht je ook in de kamers motten zien helpt het om op tochtvrije plekken klevende vliegenvangers op te hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf ook sinds vorig jaar meer motjes gezien in huis, ja de beruchte mottenballen [geurballen] te koop bij de dio en heb lavendel zakjes in mn kast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat motten niet van zeep houden, zoals reeds vermeld.
Maar ook niet van ; Engels zout.

Strooien tussen de kleren,bont en in alle laden en kasten.

Ik weet wel niet waar men het koopt?
Groetjes,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zaten er toch nog eitjes in de kleding.
Buiten luchten was niet zo'n goed idee, zeker niet met wollen kledij. Motten leggen hier het liefste hun eitjes in. Jij legt het terug in de kast en de cirkel begint opnieuw.
Chemisch reinigen/stomen is de meest effectieve methode omdat de motten in alle stadia van hun levenscyclus gedood worden. Om met wassen een effect te hebben op de motten wordt een wastemperatuur van minimaal 50 graden geadviseerd.
Je kast uitwassen en met speciale mottenspray behandelen.
Je gewassen kleding terug in de kast leggen met enkele stukken zeep of lavendelzakjes ertussen. Kranten schijnen ook effectief te zijn, omdat motten niet tegen de drukinkt kunnen.
Succes!