Kan je in een bloembak meloenen kweken?

Heb alleen de beschikking over (grote en kleine) bloembakken. Voor de grap gooide ik een handvol pitten van een galiameloen in zo'n bak. Tot mijn stomme verbazing zijn ze ontkiemd en nu zijn die plantjes al een centimeter of acht. Ze groeien echter heel dicht op elkaar. Heeft het zin om ze te verspenen of wordt het toch niks? zo ja, moeten ze mest hebben? En wanneer kan ik meloentjes verwachten? Moet ik verder nog maatregelen nemen tegen kou, hitte, regen, droogte?

14 jaar geleden
in: Wonen
10.9K

Het beste antwoord

In ons klimaat kan de meloen alleen onder glas of folie geteeld worden. De meloen is een zeer warmteminnende plant. Ze kunnen wel in bakken of potten gekweekt worden. Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Vanwege de link heb ik het antwoord van Ruth gekozen. Anders was het dat van Eddijst geworden. Iedereen verder bedankt.

Andere antwoorden (5)

Vermoedelijk niet; meloenen groeien aan meters lange planten en hebben in de volle grond veel plaats nodig.
Opbinden heeft weinig nu zodra de vruchten gaan groeien zullen ze afbreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik jou was zou ik er per bak van een meter lengte een plantje laten staan en de rest verwijderen(eventueel verplanten)en dan maar afwachten, wel hebben meloenen veel water en mest nodig omdat dit planten zijn die heel hard kunnen groeien,als er dan bloemen aankomen even afwachten of er een vrucht uitgroeit en als dit gebeurd
kun je na de tweede of derde vrucht de top van de plant eruitbreken waardoor de vruchten beter groeien,mocht de oogst mislukken ben je in ieder geval een ervaring rijker,en je hebt toch een groene plant met gele bloemen op je balkon gehad. veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de plant te groot wordt zet je hem stiekem ergens in een park of groenstrook dicht bij waar je woont. Kan je later oogsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeeeeeeeeeeeeele grote bloembakken kopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze meloen heet: Pompoen
zondag
14 jaar geleden
Zeker weten. Had ze vroeger in mijn tuin, hele grote, van wel 10 kg. Nu heb ik helaas geen tuin meer maar wel een balkon en een heel groot terras.
Meloenen zijn snel groeiende planten die veel zon en warmte nodig hebben.
In een bloembak zullen ze uiteindelijk wel gaan groeien , maar het probleem komt als het al wat grotere planten zijn.
Ze hebben dan veel vocht en voeding nodig, als de grond slechts een keer te droog is geworden, gaan de kleine meloentjes (vruchtjes)dood.
Hoe groter de plant wordt hoe eerder de kans dat het een keer te droog is.
Op den duur zou je de planten wel 3 keer per dag water moeten geven en daar gaat het dus fout.
Het kweken van meloenen buiten is toch al moeilijk en in een bloembak eigenlijk onmogelijk.