Geheugen pc testen.

Heb memtest laten lopen om mijn geheugen te testen, er zijn 2 errors gevonden, en windows geheugen controle vindt geen fouten.

Memtest vindt dus 2errors wil dat nu zeggen dat het geheugen niet goed is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat in het rood vermeldt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de test zegt 2 fouten, dus 2 fouten.
dus geheugen is niet goed. of je er problemen mee krijgt....
de tijd zal het leren, maar tegen de huidige kostprijs van geheugen, wil ik het risico dat ik mijn werkstuk kwijt raak omdat ik een "blauw"scherm krijg, niet lopen.

Het beste antwoord

Memtest is een zeer diepe en zware memory test, en als deze fouten vindt, betekent dit dat er een probleem is met het geheugen. Zonder meer! Ik zou niet verder werken zonder de oorzaak te achterhalen. Géén BSOD betekent niet dat er geen dingen fout gaan onder water, die je misschien pas veel later merkt. Je kan pech hebben, als er net een stukje file system management terecht komt in het stukje foute geheugen; dan heb je kans dat er delen van de harde schijf corrupt raken. (Als er foutieve data wordt teruggeschreven naar HD.)

De modules los testen kan een mogelijkheid zijn als je moederbord/processor dit ondersteunt. Mocht je de modules niet per stuk kunnen testen, dan kun je natuurlijk wel 1 module erbij kopen en dan de super wissel-truc uithalen.

Je schrijft dat het geheugen op 1.9V dient te lopen. Hiermee impliceer je dus dat het DDR2 geheugen is. Het verbaast me dat je in dat geval 3 DIMMs gebruikt. Ik zou verwachten dat ze per twee gaan (dual channel). Eén channel belasten met 1 DIMM, en de andere met twee DIMMs is geen goed idee. De timing wordt namelijk gecalibreerd op 1 slot, maar deze geldt in jouw geval niet voor beide channels.

De oorzaak van een defecte DIMM module is moeilijk te achterhalen, maar het is i.i.g. niet het draaien van welke software maar ook, zoals defrag. Wat wel een oorzaak kan zijn, is het niet goed 'handlen' van de DIMMs tijdens installatie. De installateur moet een polsbandje om doen tegen ESD (ElectroStatic Discharge), of heel bewust geaarde delen van de PC aanraken voordat hij de DIMMs aanraakt/wisselt. Dit geldt natuurlijk ook als je het zelf doet.

Een te lage spanning of een te krappe timing kan ook problemen veroorzaken. Maar over het algemeen zijn deze fouten meer 'random'. Als Memtest altijd evenveel fouten vindt, of steeds op hetzelfde adres, moet je echt denken aan een defecte DIMM.

Als je wilt experimenteren in het BIOS met andere instellingen, zou ik beginnen het geheugen lager te clocken, in plaats van aan de spanning te draaien. Een lagere clock geeft meer marge in de timing.

Gideon

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nog even nagedacht over je BSODs na een defrag. De verklaring hiervoor is eigenlijk ook heel simpel. Wat doet defrag? Deze ordent de data op de schijf. Hiertoe leest deze software alle data van de disk, slaat deze tijdelijk in het geheugen op (!!) en schrijft deze vervolgens weer terug op een andere plek op de schijf.

Zie commentaar voor extra uitleg; ik ga over mijn quotum heen.. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je geen bsod krijgt of last van hebt zou ik er geen aandacht aan schenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wissel de modules eens om als dat kan en test nogmaals. Timing komt vaak van de eerste module, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, het zijn exact dezelfde geheugens, heb ze omgewisseld, maar heb nu 6 fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eens met andere modules. Is het type geschikt voor het moederbord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ja kwa timing en snelheid exact het zelfde. Mischien het voltage dat niet goed staat. Die geheugens horen te draaien op 1.9volt. Me mobo staat ingesteld op 1.87 volt.
een fout hoeft niets te betekenen maar als je bsod schermen krijgt is het wel de moeite waard het bankje in kwestie te vervangen.
tip:
ik weet niet hoeveel geheugen bankjes er in je pc zitten 2 ???
laat er 1 zitten run dan de test weer zijn er dan geen fouten dan is die in elk geval goed
zet dan het 2de bankje er in en haal de andere er uit en test opnieuw
Als er dan wel fouten zijn is dat bankje fout en denk ik aan vervanging toe.
heb je dan ook geen fouten test dan opnieuw met beide bankjes
heb je dezelfde fouten kan je het denk ik negeren
misschien is er wel iets defect maar dat is dan niet het geheugen
heb je geen fouten zijn ze zeker goed

als je memtest runt en je pc reboot spontaan dan is er zeker iets mis met je geheugen
capthavoc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 6Gb geheugen, 3x 2Gb. Alles werkte gewoon, nadat schijfdefrag heb gedaan ging het mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boot eens van een live cd met Ubuntu (Linux) die kun je gratis downloaden. Dan wordt de cd of USB gebruikt ipv de harddisk. Als je dan ook problemen krijgt ligt het aan het geheugen/moederbord. Als alles goed werkt ligt het misschien aan je harde schijf of windows