Ik kamp al mijn hele leven met luiheid, ik moet er echt van af zien te komen, heb werkelijk bijna alles al geprobeerd maar zet nooit door, HELP

Ik heb veel ambitie, maar resultaten blijven uit omdat ik altijd dingen afraffel zodat ik lekker een filmpje kan kijken of een computerspel kan gaan spelen. Ik laat dingen liggen waardoor ik nooit alles op orde heb en een chaos in mijn hoofd, dingen vergeet en mijn omgeving tot last ben > vicieuze cirkel waar ik niet uitkom. Zijn er coaching trajecten die hier definitief mee weten af te rekenen? Zelf discipline is er niet/nauwelijks dus het is ook moeilijk om op eigen houtje een oplossing te vinden.
Als ik van mijn luiheid afkom dan kan ik veel bereiken dat weet ik zeker, kan iemand mij helpen hiermee?
Ik ben al zo vaak bij een psycholoog geweest of coach maar hiermee kunnen ze mij nooit helpen om de een of andere reden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessante vraag!, ik heb precies hetzelfde probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm wellicht het kijken even waard :) de psycholoog of coach kan ook weleens de spijker misslaan....

Antwoorden (10)

Probeer is ietst te vinden waar je echt motivatie voor hebt! Probeer is iets met je adrealine te doen. Misschien moet je iets voor een goed doel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook gehad, klinkt heel gek maar gezond eten werkt heel erg goed! Ik eet nu gezond en ik ben een echte aanpakker geworden. Als ik weer een terugval krijg en veel ga snoepen val ik weer terug in mijn oude patroon. Voedsel heeft echt enorm veel invloed op hoe je je voelt, probeer het eens uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is waar!!! Herken ik!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook. Sinds kort vind ik het goed zoals ik ben. Ik ben geen aanpakker. So what?
je kan ook last hebben van ADD ?
zo te lezen ben je wel creatief
maar heb je wel een wat speciale handleiding voor jouw persoontje nodig
Doe eens de ADD test
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weer een etiket, bah! Laat mensen toch hun eigen verantwoordelijkheid!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb toevallig de diagnose ADD en herken heel veel. een etiketje is voor de buitenstaanders, voor de persoon zelf een duidelijke oorzaak met veel handvatten om dingen anders aan te pakken die wel een juiste uitwerking hebben. ik ben maar wat blij met mijn 'etiketje' want ben nu een 2e fase ingegaan. nieuwe ronde nieuwe kansje, juist door het 'etiketje' omdat ik nu een vinger kan leggen op het 'hoe' en 'waarom'. voor deze waardevolle tip een plusje!!
Ik snap het helemaal. Ik zit, denk ik, ook zo in elkaar, altijd alles uitstellen, en dan op het allerlaatst met een grote stoot adrenaline hele goede prestaties neerzetten. En dat is nu nog zo. Ik dacht dan altijd: als ik nu op tijd was begonnen, dan was het nog veel beter geworden.
Maar dan had ik die adrenaline natuurlijk niet gevoeld, en dan had ik al die leuke dingen niet kunnen doen.

Nu het advies.
Maak lijstjes met wat je moet doen, en daar een tijdsplanning achter. Neem je in ieder geval, wat er ook gebeurt, dat alles op het lijstje wordt afgewerkt, en dat je nooit school of werk of afspraken zult verzuimen!!
Eenmaal alles op het lijstje, dan geeft dat een hoop rust.
De tijdsplanning zal niet helemaal kloppen, de adrenaline loopt op, en je krijgt bijna alles klaar!! En dan ook nog op een heel behoorlijk niveau.

Sommige mensen zitten zo in elkaar. Het is geen ziekte, het is een karakter. De een is zus en de ander zo.
Mij heeft deze aanpak altijd geholpen. Ik moet nu opschieten, anders ben ik te laat voor bridge!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hoeft geen ziekte te zijn, het hoeft niet in je karakter te zitten, het kan ook een beperking zijn (een heuse officiele aantoonbare nog wel :) het kan namelijk ook ADD zijn
luiheid wil ik niet echt zeggen. En je hele leven lijkt me ook niet helemaal waar. Je bent nog jong (computerspel) en het is wel psychisch.
Zelf vermoedt ik dat je erg passief bent en je jezelf waarschijnlijk saboteert. Misschien wordt er door je ouders alles opgelegd en heb je weinig eigen inbreng. Hebben je ouders hoge verwachtingen voor prestaties. Of willen je ouders niets zelf uit handen geven en wordt zo alles voor je gedaan en heb je geleerd dat passief zijn het beste is om te zijn binnen het gezin.
Zijn je ouders personen met veel temperament en dynamiek? Kortom, kunnen ze snel boos worden en erg overheersend zijn, ben je vaak op je hoede?

Ik doe maar wat gooien om te onderzoeken waar de passiviteit vandaan komt.

Je bent al bij psychologen en coaches geweest. Ik zou als volgende stap eens naar een hypnotherapeut gaan of een spirituele coach die ook aan de gang kan gaan met je verleden en je verhouding tussen je ouders.

Jij bent precies zo geworden wat het beste werkt binnen je gezin tussen je ouders. Hoe JIJ het beste kunt (over)leven. De relatie met je ouders hebben een hele grote invloed op dit allemaal en moet ook zeker onderzocht worden. Ik weet zeker dat hier de kern ligt waarom jij passief bent in het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
goed inzicht GD, je doet dat waardoor je het beste kan overleven in je gezin. Misschien is een Familieopstelling doen iets voor je Gast? Kan heel veel duidelijkheid geven en daardoor een verandering van je houding zoals je graag zou willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker een mogelijkheid! +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi.
Ik lees jouw reactie en zie dat ik mijn kind zo heb opgevoed.
Helemaal verkeerd.
Hij heeft pdd NOS maar is nu nergens meer voor te motiveren.
Jij schrijft over een hypnotherapeut.
Kun je mij daar iets meer over vertellen?
Groetjes een bezorgde moeder.
Natuurlijk zijn er coachingstrajecten. Die werken natuurlijk alleen als je zelf wil en ernaar gaat handelen. Dat doet de coach niet voor jou. Je kiest er zelf voor om niet of wel uit de vicueuze circel te komen. Een coach kan alleen maar werken met mensen die de verantwoordelijkheid nemen om de keuze die ze hebben gemaakt en die ook de verantwoordelijkheid nemen om het roer om te willen gooien. De coach en de psycholoog geven je een duw, jij bent de enige die zich laat duwen. Kijk wat je talenten zijn en kijk of je die op een mooie manier in kunt zetten zodat je er zoveel zin in krijgt dat je jouw luiheid jouw talent overschreewt. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Discipline discipline en nog een discipline.
Hoe je dat kan doen: jezelf een schuldgevoel aanpraten.
Geloof je in God? Denk je dat die blij zal zijn als jij je werk afraffelt? Een stok achter de deur.
En vervolgens een leuke beloning als je het helemaal goed hebt gedaan, anders niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ach Dromer, schuldgevoel is een van de meest destructieve emoties en werkt alleen maar averechts, Zo zou hij van zijn luiheid zelfs depressief kunnen worden. Dat is echt van de drup in de regen belanden. ps, nee, ik deel geen minnen uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Kristal
Ik heb exact hetzelfde probleem als de vraagsteller en naar mijn idee speelt een gebrek aan schuldgevoel wel degelijk een rol. Ik heb niet het gevoel dat ik een ander of mijzelf benadeel wanneer ik iets niet naar behoren doe. Dit kun je wel degelijk een gebrek aan schuldgevoel noemen. Echter vind ik het antwoord van Dromer ook niet perfect. Het is meer een probleemomschrijving. Een stok achter de deur plaatsen voor jezelf om het schuldgevoel als drijfveer te gebruiken geeft misschien op korte termijn wel het gewenste effect, maar om op lange termijn een positief effect te hebben zal het toch echt van binnenuit moeten komen (denk/hoop ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schuldgevoel? discipline? dan had ik mijn burn out vraagje hier ook niet hoeven plaatsen als dit het key word was. de bijbel blijf bij mij in de kast liggen, ik blijf gewoon mijn bh dragen omdat god niet alles ondersteund. de vraagsteller zal waarschijnlijk naar andere antwoorden zoeken....
Ik gooi het even over een andere boeg: probeer eens een tijdje tabletten met visolie te slikken. Als je geluk hebt, ben je een van de mensen waarbij dat een positieve uitwerking heeft en jij een stuk frisser en fruitiger in het leven staat!
Als je pech hebt, doet het niks, maar dan kun je jezelf ook wijs maken dat je er tomeloze hoeveelheden energie van krijgt en dan is de werking netto het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bij mij veel herkenning, wat mij heeft geholpen is het volgende inzicht.

1) OK, ik accepteer de situatie, en die is: "Ik heb luiheid, ik heb ambitie, ik heb een ander deel in me en dat wil graag onnutte leuke dingetjes doen".
2) En wie ben ik, ik ben de eigenaar van die 3, en nog veel meer delen. Ik zie mezelf als de baas van een afdeling met o.a. deze 3 medewerkers. Ze doen allemaal hun best voor me, alleen de manier waarop verschilt. Probeer niet van die medewerkers af te komen, maar stuur ze beter aan!
3) Die techniek is Voice Dialogue, zie de links voor meer info. Dus als je een coach zoekt, zoek iemand die hierin geschoold is.
4) Zelf doen ook goed mogelijk, geef de baas en die 3 medewerkers elk een verschillende plek in je kamer, ga als baas elke dag even bewust op al die plekken zitten, en voel in wat ze te zeggen hebben, en stap dan weer uit de medewerkers en in de baas.
5) Als je op een bepaald moment merkt dat je in een ander deel bent gegleden, ga dan ook fysiek op die plaats zitten, en stap er weer uit.
6) Mijn eigen luiheid heb ik nog steeds, die levert vaak veel nuttigs op, maar soms moet ik hem tot de orde roepen. En hij is slim, blijft het steeds op een andere manier proberen, maar ja, ik ben de baas.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Berchris, bijzonder zinvol antwoord :-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie kijk op de situatie! +
lui is niet willen, lui is niet je er niet toe kunnen zetten.
heb hier ook last van.

herken je ook veel van het onderstaande?
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Veel creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten / filosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden maar sociaal

dan ben je misschien een ADD-er(tje onder het gras)

voor meer info zie link. op deze site vind je ook tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Supervondst, die "een ADD-er(tje onder het gras)".....
Verder een vette plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx :)