is lang je plas ophouden slecht voor je? En hoe kan je langer je plas ophouden?

Soms is de school afgelopen, en ik moet dan nog 45 minuten naar huis fietsen. Ik moet dan al plassen, maar wil niet, zodra ik eenmaal thuis kom kan ik nog amper lopen van de nood. Is dat erg? Het gebeurt niet erg vaak, maar wel eens een keertje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Je plas ophouden voor een keertje is niet zo erg. Als je het structureel doet kun je daar problemen van krijgen.
Ik zou gewoon voor je naar huis fietst op school nog even plassen dan hoef je onderweg niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vaak je plas ophoud, kun je op de lange duur nierstenen ontwikkelen. Het is dus niet zo heel goed, voor een keertje maakt het natuurlijk niet uit! Nierstenen ontstaan door de hoge concentratie urine in de blaas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dat doet heel veel pijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nierstenen ontstaan in de nieren en niet in de blaas. Sterker, de meeste blaasstenen ontstaan ook in de nieren. Een volle blaas verhoogt niet de concentratie van de urine maar de hoeveelheid. Ik zal ongetwijfeld iets missen, dus ik ben benieuwd naar je uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Niersteen
Nierstenen en blaasstenen zijn feitelijk hetzelfde, ze duiden alleen de plaats aan waar ze zijn ontstaan. Over het plas ophouden wat ik had gevonden, zie ik net...dat gaat over een kat haha
http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-urinary.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig! Had ik ook met dat item over insulineresistentie. Niet dat ik dat echt nodig hebt maar als je daarop zoekt kom je nogal wat info over diergeneeskunde tegen, vooral over paarden. Maakt in essentie niet echt uit maar je moet de zooi toch wel in de juiste context plaatsen, al is het alleen maar omdat paarden er ietwat andere voedingsgewoontes op nahouden dan mensen. :-)
Als je heel lang je plas ophoudt kun je blaasontsteking krijgen dus pas op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter om te plassen als je moet. Zolang je stilzit voel je het niet zo dat je een volle blaas hebt maar zodra je in beweging komt wel. Het is beter om jezelf aan te leren om te plassen voordat je naar huis gaat. Als je geen gezondheidsproblemen hebt kan het niet echt kwaad om je plas langer op te houden maar de kans op blaasontsteking is wel wat groter en comfortabel naar huis fietsen lijkt me ook beter voor je gevoel van welzijn, dus je gezondheid.