wanneer is een liedje rechtenvrij?

Toegevoegd na 1 minuut:
dus laat maar zeggen dat je het liedje mag gebruiken zonder ervoor te hoeven te betalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
bijvoorbeeld op www.youtube.com of www.ustream.tv

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Het beste antwoord

Er zijn op internet voldoende sites met rechtenvrije muziek. een simpele google-opdracht levert al tientallen hits op. Bijvoorbeeld http://freeplaymusic.com/. Ook zijn er sites met onbekende bands die graag hogerop willen komen en hun werk gratis aanbieden. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

70 jaar na de dood van een componist is een liedje/melodie rechtenvrij. Of als de componist voor die tijd de rechten vrijgeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf schrijven, dan weet je zeker dat je ermee mag doen wat je wil!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad 70 jaar na de dood van de componist, of als de componist de rechten vrijgeeft, is de muziek rechtenvrij.

Dat betekent alleen *niet* dat daarmee de *uitvoeringen* van een liedje rechtenvrij zijn. Als ik vandaag 'Altijd is kortjakje ziek' als single uitbreng, mag jij mijn uitvoering niet zonder mijn toestemming onder een YouTubefilmpje zetten. En als ik het uitbreng als clip, mag je die clip ook niet zonder mijn toestemming herpubliceren op YouTube.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je het liedje alleen voor jezelf gebruikt hoef je niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gaat dit niet over: "bijvoorbeeld op http://www.youtube.com of http://www.ustream.tv"