hoe groot moet een paard zijn om een paard genoemd te worden?

hoe groot (op de schoft)moet een paard zijn om een paard genoemd te worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (5)

Meestal gaat men er van uit dat een paard tot en met de schofthoogte van 1.47 ,5 m. een pony is. Alles daarboven heet paard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus 1 m 47,5 cm.

Toegevoegd na 7 minuten:
"Onder de robuuste pony's vinden we echter ook rassen die geen pony genoemd worden maar paard. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het IJslandse paard en het Fjordenpaard. Bij het kleine Falabella paardje gaat men zelfs zo ver dat men meent dat het diertje hetzelfde aantal ribben en ruggenwervels heeft als volbloed Arabieren. Pony's zouden enkele ribben en ruggenwervels meer hebben en daardoor een andere bouw. Zelfs middels DNA onderzoek zou aangetoond kunnen worden dat de Falabella een geheel eigen gen heeft.

Dat alles maakt het er niet makkelijker op het verschil in paard en pony weer te geven. Bij pony's wordt heel vaak de term 'robuust' en 'sober' gebruikt. Robuust betekent gewoon 'sterk en krachtig' maar vaak wordt robuustheid beschreven als een kenmerkende eigenschap van primitieve paardenrassen; weinig eisen stellend aan voer, verzorging en onderdak. Robuust geeft ook aan dat een dergelijke pony met gemak een volwassene kan dragen. Sober wil zeggen dat het dier met weinig voedsel toch goede prestaties kan leveren. Robuust gehouden paarden verblijven veelal dagelijks in de weide of in een (open) stal met uitloop. Een teveel aan gras veroorzaakt snel problemen wat vervetting betreft en meestal staan de robuuste rassen in de zomer op rantsoen."
13 jaar geleden
in amerika worden mini-paarden gefokt(horse).hoe klein ook ,ze blijven "paardachtigen"paarden dus.
dus elk paard is een paard en kun je ook zo noemen,hoe groot of klein dan ook.
13 jaar geleden
maakt niet uit neem bijvoorbeeld de falabella, dat is het kleinste paardenras ter wereld. dus ik denk dat het aan de bouw ligt ofzo maar niet aan de grootte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee nee. In Nederland is het 1,65m en in andere landen 1.47m.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
A-pony: tot 117 centimeter
B-pony: 117 tot 126,9 centimeter
C-pony: 127 tot 136,9 centimeter
D-pony: 137 tot 148,0 centimeter
E-pony/klein paard: 148,1 t/m 156,9 centimeter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.bokt.nl/wiki/Stokmaat