wat mag je wel/niet eten en/of drinken bij ernstige diarree?

enne.... thee met of zonder suiker?? mij staat bij, thee met suiker, hoewel dat niet logisch in mijn oren klinkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
42.6K

Antwoorden (10)

thee met weinig suiker en een beschuitje.
warme bouillon drinken is ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appel met suiker en kaneel helpt tegen diarree en rooibosthee helpt heel erg goed.
Eigenlijk is het het beste als je gewoon blijf eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
witte, droge gekookte rijst, en hardgekookte eieren.

Maar vooral : waar je zelf trek in hebt - ik geloof er erg in, dat als je lichaam van slag is, dat het dan zelf wel 'vertelt' wat het nodig heeft.

Ik heb ooit een voedselvergiftiging gehad door ongewassen fruit en heel onrijpe brie te eten (weet nog steeds niet, wat de boosdoener was...) Ik had alleen maar zin in ijskoud water en naturel-yoghurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon normaal blijven eten. Ga niet ineens dingen eten, die je normaal ook niet eet. Je lichaam is al van slag, dus bespaar het verder ongewone dingen.

Zorg er voor dat je veel drinkt. Door de diarree verlies je veel vocht. Dit moet aangevuld worden.
13 jaar geleden
Geen voedingsmiddelen die laxeren, natuurlijk! Dus geen melk, maar water. Veel water drinken is goed, ook bijvoorbeeld in de vorm van bouillon. Slappe thee is goed, mét suiker als je dat lust of anders honing. Geen ontbijtkoek, geen sorbitol (dat is kunstmatige zoetstof). Witte rijst met boter en suiker is goed, en beschuit. Appel zónder schil. Onrijpe banaan (met nog groene kleur; rijpe banaan laxeert).
Eet verder gewoon waar je trek in hebt!
Amadea
13 jaar geleden
Zorg dat u extra veel drinkt (2 tot 3 liter per dag) om uitdroging tegen te gaan. Drink bijvoorbeeld een glas water (of een andere drank die u lekker vindt) elke keer nadat u waterige ontlasting heeft gehad. Als u ook overgeeft, is drinken extra belangrijk. Kleine beetjes tegelijk, anders moet u misschien weer gaan overgeven. Neem bijvoorbeeld elke vijf tot 10 minuten een of twee slokken. Verlies de moed niet als u daarna weer moet overgeven. U houdt elke keer toch weer een beetje vocht binnen. Zodra u zich wat beter voelt, kunt u geleidelijk aan wat grotere hoeveelheden tegelijk gaan drinken. Dan hoeft u niet meer zo vaak te drinken. Zorg dat u zittend drinkt. Als u ligt terwijl u drinkt, kunt u zich verslikken.

Zodra u weer trek heeft, kunt u geleidelijk aan weer eten waar u zin in heeft. Daardoor voelt u zich meestal ook beter. Helemaal niet eten of een speciaal dieet is niet nodig. Heeft u last van buikkrampen dan kunt u beter kleine porties eten. Bedenk dat wanneer er iets in uw maag terechtkomt, uw darmen automatisch ook geprikkeld worden en samentrekken (de zogenaamde maag-darm reflex). Soms komt daardoor weer een golf van diarree. Dat betekent niet dat u iets verkeerds gegeten heeft, maar dat uw maag en darmen nog wat gevoelig zijn. Ook als u veel achter elkaar drinkt, kunt u hierdoor soms direct weer aandrang voelen om te poepen. Als u koorts heeft en u zich ziek voelt, kan bedrust u goed doen.

Bij hevige diarree kunt u een speciaal ORS-drankje maken om uitdroging te voorkomen. ORS is een afkorting van het Engelse ‘oral rehydration solution’. Het bevat suikers en zouten die het lichaam nodig heeft om vocht op te nemen en vast te houden. ORS is verkrijgbaar onder verschillende merknamen. U kunt dit zonder recept bij de apotheek of drogist kopen als kant- en klare drank of als oplospoeder. Lees voor het aanmaken eerst de bijsluiter. Meng ORS met water. Niet met voedsel of ander drinken. (Daarnaast mag u eten en drinken waar u zin in heeft, voor zover dat gaat).

Neem ORS als er een verhoogde kans is op uitdroging. Bijvoorbeeld:

•bij hevige diarree (minstens 8 keer per dag) zolang de ontlasting waterdun is;
•of als u herhaaldelijk (meer dan vier keer per dag) moet overgeven;
•of als u bij diarree door koorts of overgeven extra veel vocht verliesten te weinig drinkt of erg veel dorst heeft;
•of als u ouder bent dan 70 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drink veel, want je verliest veel vocht. Twee tot drie liter per dag, maar in kleine hoeveelheden tegelijk. Bijv. bouillon van een blokje of zelf getrokken, slappe theemet een lepeltje honing of druivensuiker ( glucose , Dextro M), bron- of mineraalwater zonder prik.
Appelsap, perensap en druivensap zijn niet geschikt.
Om vocht én mineralen weer aan te vullen zijn ook de zakjes ORS poeder (apotheek) erg goed. Hierin zitten de zo belangrijke zouten die je kwijtraakt.

Probeer weer wat te eten zodra je weer zin hebt in eten.
Gebruik voedsel waar je net trek in hebt en dat goed valt.
Pas in eerste instantie op met melk en melkproducten en suikerrijke voedingsmiddelen zoals fruit, snoep en zoete nagerechten. Een banaan bevat kalium en dit is goed als je vochthuishouding verstoord is , dit kan dus wel, ook een geraspte appel op beschuit met wat kaneeel is niet verkeerd en kan ook lekker fris zijn.
Eet niet te veel vet en vette producten.
Als je buikpijn hebt ,eet dan rustig kleine porties en kauw goed.

Zorg extra goed voor hygiëne bij het aanraken van voedsel. Was vooral je handen goed na toiletbezoek en maak eetgerei goed schoon. Zo voorkom je verdere besmetting. Ook voor het eten je handen wassen.

Een zg. licht verteerbaar dieet heeft eigenlijk weinig zin, omdat het niet merkbaar stoppend werkt. Als de diarree langer dan een paar dagen aanhoudt is het sowieso verstandiger even naar de huisarts te gaan.

Als je denkt dat je veel vocht bent kwijtgeraakt kan je ok zelf een drank maken. Kook hiervoor ½ water en voeg hier ½ theel. zout aan toe en 4 theel. suiker. Drink daarvan elk
uur een slokje.
Vermijd alcohol, cafeïne, zuivelproducten en veel voedingvezels zoals pruimen en vijgen.
Kruiden als kaneel en nootmuskaat zijn bij uitstek geschikt
om te gebruiken als je diarree hebt.
amc
13 jaar geleden
Je hebt hierboven al veel nuttige tips gekregen. Samenvattend: als je diaree hebt verlies je vooral veel vocht, suikers en zouten. Probeer dat aan te vullen en eet waar je zin in hebt. Als je bijvoorbeeld alleen zin hebt in chips en cola (niet light) is dat al prima, volgens een huisarts.

Maar belangrijker nog: gebruik GEEN stoppende medicatie die je bij de drogist kunt krijgen zonder overleg met je huisarts. Als je diaree veroorzaakt wordt door een infectie, is diaree juist een nuttige reactie van het lichaam om de verkeerde stoffen zo snel mogelijk weer kwijt te raken.

Ga naar de huisarts als:
Je last hebt van chronische diarree langer dan 2 weken
De diarree waterdun is en langer dan drie dagen aanhoudt
De diarree gepaard gaat met bloed- en slijmverlies, koorts, ernstig braken, sufheid, verwardheid, niet meer plassen of voortdurende buikpijn
Bij het vermoeden van uitdroging
Bij het vermoeden van een bijwerking van een geneesmiddel
Bij diarree afgewisseld met verstopping gedurende enkele weken

Let er dus op dat je niet uitdroogt. Je kunt dit heel gemakkelijk zelf controleren: als je de huid op je hand of arm omhoog trekt en weer loslaat moet het direct weer terugvallen op je arm of hand. Blijft de huid rechtop staan, dan ben je uitgedroogd en moet je direct naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cola zonder prik helpt ook stoppend . of aan de appelsap en thee of water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn diarree-dieet is eigenlijk altijd: cola en bananen. In cola zit veel suiker, dat houdt je energieniveau op pijl. Zo word je geen slappe vaatdoek. De zuren in de cola helpen je lichaam de eventueel ongewenste bacteriën te bestrijden, en uit te spoelen. Deze bacteriën krijgen door de zuurtegraad niet de kans zich te vermeerderen door zich te goed te doen aan de suikers. Bij niet-zure producten kunnen ze dat wel. Daarnaast hebben de specerijen-extracten een kalmerende werking op je darmstelsel (bij coca-cola zijn die natuurlijke extracten nog het meest gebruikt) Voor het "doorspoelen" kun je cola natuurlijk ook afwisselen met water en bouillon.

Pas wanneer je lichaam merkt de ongewenste gasten kwijt te zijn, zul je merken dat je weer voedsel kunt vasthouden, en dat is ook de enige juiste manier. producten met een stoppende werking stellen de bacteriën in staat in je lichaam te blijven. Nooit doen dus!

Eerst spoelen, daarna weer aanvullen met wat je lichaam nodig heeft. Je merkt vanzelf waar je trek in hebt.