Waarom is het gebruikelijk stamppotten in de winter te eten?

Je vindt in de lente en zomer ook veel minder stamppotten kant-en-klaar enzo.

Toegevoegd na 4 uur:
Er is al een dergelijke vraag met dezelfde antwoorden als jullie. Deze gaat dus dicht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Volgens mij komt dat nog vanuit de tijd dat men noodgedwongen met de seizoenen mee moest eten, omdat er nog geen groente vervoerd werd over de hele wereld, men nog geen kassen had, en geen vriezers.
In de winter was er toen geen vers voedsel verkrijgbaar, en was je aangewezen op ingrediënten die lang bewaard konden blijven, zoals aardappel, ui en wortel.

Daarnaast speelt onze voorkeur denk ik ook een rol erin, veel mensen hebben in de zomer meer behoefte aan fris voedsel en in de winter in warm en zwaar voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stamppotten maak je met groenten die men laat in het jaar oogst en die men ook gemakkelijk nog weken kan bewaren.
Aardappelen met savooi ,wortels ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de lente en de zomer heb je meer 'lichte' bladgroentes, ik ken van oudsher de stamppot raapstelen als 'laatste' in het seizoen, in de lente.
Stamppot is meestal stevige kost, goed voor de winter wanneer je ook flink moet eten.
Maar niemand houdt je tegen om zelf een lekkere stamppot te maken in de zomer!