Guy Fawkes was een Engels militair, hij is bekend geworden wegens zijn rol in de samenzwering om koning Jacobus I te vermoorden.
Op 5 november 1605 werd Fawkes in een kelder onder het Hogerhuis betrapt, met lonten, lucifers en buskruit in zijn bezit. Het complot staat daarom bekend als het Buskruitverraad. Fawkes en zes andere schuldigen werden opgepakt en wegens hoogverraad ter dood veroordeeld.
Fawkes werd veroordeeld tot ophanging en vierendeling. Toen Fawkes voor zijn executie werd gevraagd waarom hij de koning wilde vermoorden, zei hij dat hij alleen maar de bevelen van de toenmalige paus opvolgde, die de koning had geëxcommuniceerd.
Elk jaar wordt op 5 november, ook wel bekend als Guy Fawkes day, in het Verenigd Koninkrijk het Buskruitverraad herdacht, zij het in de vorm van een kinderfeest, waarbij poppen van stro, die Guy Fawkes voorstellen, in brand worden gestoken en grote hoeveelheden vuurwerk worden afgestoken.