Tekst en plaatje uit de bron:

"Pythagoras was de eerste die beweerde dat de aarde rond was. Hij had hier geen bewijzen of argumenten voor. Hij ging geheel op zijn gevoel af. Hij dacht dat de aarde een rondom bewoonde bolvormige wereld was, die in het centrum van het heelal lag.

Aristoteles dacht ook dat de aarde rond was. Hij had daar vijf argumenten voor. Een bol is een symmetrisch perfect figuur. Daarom zal volgens Aristoteles de aarde wel rond zijn. Alle voorwerpen op aarde drukken de aarde in een ronde vorm. De schaduw van de maan was cirkelvormig, een platte aarde zou een ovale schaduw geven. Als je noord- of zuidwaarts reist, zie je het sterpatroon wijzigen. De horizon is gekromd en je ziet schepen langzaam verdwijnen.

Eratosthenes berekende de omtrek van de aarde zeer nauwkeurig, hij zat er maar 5% naast met de huidige waarde. Hij kon dit bereken met behulp van de zon. Hier is zijn berekening:

Eratosthenes had berekend dat, de zon in Syene om 12 uur ’s middags een rechte hoek met de aarde maakt en in Alexandrië een hoek van 82,8 graden. Het verschil is dus 7,2 graden. Alexandrië en Syene maken dus een hoek van 7,2 graden. Eratosthenes wist dat deze steden 5000 stadia (oude lengte maat) van elkaar lagen. Omdat een cirkel 360 graden heeft, volgt daaruit: 360:7,2= 50 en 50x5000= 250 000 stadia dit is 37 500 km, tegenwoordig weten wij dat de aarde 40 000 km in omtrek is. Dit klopt ook met de berekening van Eratosthenes, want wij weten nu dat Syene en Alexandrië 800 km van elkaar liggen. 800x50=40 000 km. Dit klopt dus met de huidige waarde."

Toegevoegd na 2 minuten:
(Nog een tweede plaatje op die pagina gevonden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ik het me goed herinner is het aangetoond aan de hand van nauwkeurige tijd meting en de lengte van schaduwen op verschillende plaatsen in het land.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aarde
Eratosthenes stelde in de derde eeuw voor Christus vast dat de Aarde een bol is en kwam tot een benaderde berekening van de omtrek van de Aarde, die niet onverdienstelijk was. [3]

Ten tijde van Plinius de Oudere, die leefde in de eerste eeuw na Christus, werd het concept van een bolvormige Aarde onder westerse geleerden algemeen aanvaard. Ptolemaeus tekende zijn kaarten volgens het idee van een bolle Aarde en ontwikkelde een systeem van breedtegraden, lengtegraden en klimaatzones. Zijn geschriften bleven gedurende de Middeleeuwen de basis van de Europese astronomie, hoewel gedurende de Late Oudheid en Vroege Middeleeuwen (van ongeveer de 3e tot de 7e eeuw) argumenten voor een platte Aarde nog gangbaar waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pythagoras was de eerste die beweerde dat de aarde rond was. Hij had hier geen bewijzen of argumenten voor. Hij ging geheel op zijn gevoel af. Hij dacht dat de aarde een rondom bewoonde bolvormige wereld was, die in het centrum van het heelal lag.
13 jaar geleden
Het idee van de platte Aarde was een Mesopotamische gedachte...die de Babylonische , Joodse eb Bijbelse wereld besmetten.
Dat de wereld bolvormig was werd later in het oude Griekenland aangetoond en bewezen . Maar het bleef een academische bevinding.(vele geleerden)
In de Christelijke wereld waren er ook wetenschappers die het bolvormig idee vooropstelden.
In de Christelijke wereld werd dat idee stelselmatig afgewezen omdat dit niet te rijmen was met de bijbel.
Trouwens 'de hel' was vanonder , 'de hemel' van boven en ver op de oceanen waren de randen , met het gevaar om eraf te vallen.
Vanaf de 8'ste eeuw waren ook de meeste 'Westerse' geleerden overtuigd van de bolvorm (maar werden kerkelijk zwijgplicht of ontkenning opgelegd) Tijdens de eerste periode van de inquisitie ging die ontkenningsplicht heel ver) .
Maar de opkomende moslims hadden ook hun astronomen en die hadden een ronde , bolle aarde nodig om de richting tot (eerst Jerusalem) ,later Mekka te bepalen. Trouwens de kaarten van Piri Reis (Turk) bewijzen dat.
In de tijd van Magellaan en Colombus wisten de ontdekkingsreizigers dat de wereld rond zou zijn , maar zonder bewijzen.
Het idee van de 'platte wereld ' in de 15'de eeuw ...bij het ontdekken van Amerika is een 'typische' historische kwakkel .
iedereen (behalve de kerk) was op dat moment al gewonnen voor het 'ronde en bolle ' idee.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een Piri Reis kaart uit de tijd van Colombus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Galilei ( en die werd daarvoor als ketter veroordeeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat had Columbus dan ook alweer ontdekt?
dat een ei ovaal is? :P
(dacht dat hij ook te maken had met de wereldreis om de aarde enzo)