Op welke leeftijd is je IQ op zijn top?

Toen ik in de tweede klas van de Havo zat heb ik een IQ test moeten doen bij een psycholoog. Uit die test kwam toen een score van 122. Is dit een waarde die over het algemeen gelijk blijft? Of groeit de score nog? En tot wanneer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (5)

Het is redelijk stabiel.
Zo te zien heb je trouwens een mooi hoog iq ;)

Er wordt in de psychologie ook wel gesproken over vloeiende intelligentie. Dit houdt de niet-aangeleerde intelligentie in en zit in je. Deze 'groeit' door tot ongeveer je 21ste (maar zeker is dat allemaal nog niet). Daarna daalt t heel langzaam. Je IQ score geeft deze vorm van intelligentie aan.

Als je ontwikkeling gemiddeld is dan scoor je 100.

Iq kan je ook zien in een omgekeerde u-vorm. Als je lage score hebt, is het nadelig, maar ook als je een hele hoge score hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden.

Er zijn verschillende opvattingen over IQ.
Er zijn mensen die zeggen dat je IQ is aangeboren en dat de score dus het hele leven gelijk zou moeten zijn.

Maar de mate waarin jij in staat bent een probleem op te lossen, zal toch echt wel toenemen naarmate je meer levenservaring hebt.
En dat wil weer niet zeggen dat hoe ouder je bent, hoe hoger je IQ zal uitvallen.

Je zou kunnen zeggen: Iemand is op zijn 30ste op zijn best en dat geldt ook voor het IQ.
Maar dat is geen algemene regel. Iedereen is verschillend.

Daar komt nog bij dat er een enorme variatie in IQ testen is. Niet alleen in kwaliteit, maar ook in doelstelling.

Gewoon af en toe een test doen is leuk. Niet te veel waarde aan hechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in school geleerd dat een IQ test altijd berekend is op het niveau van een 14 jarige. Op die leeftijd zijn Uw hersenen volgroeid.
Iemand van die leeftijd heeft geen ervaring , maar daar zou een IQ test geen rekening mee mogen houden .
Een andere kritiek is dat de testen opgesteld worden in functie van de Westerse cultuur : zodat andere culturen bijna altijd benadeeld worden.
Naast het klassieke IQ wordt er ook gerekend met oa. PIQ en VIQ (performance IQ , verbal IQ etc.)
De schaal is op 0-200 met 100 als gemiddelde van iedereen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Normaal gezien verhoogd het IQ niet meer na Uw 14'de
Ervaring uiteraard wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Normaal gezien verhoogd het IQ niet meer na Uw 14'de
Ervaring uiteraard wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De score varieert tijdens je leven door je omstandigheden.
Gemiddeld echter blijft hij ongeveer hetzelfde.

Ik heb het dan over het performale IQ, die loopt boven de 30-40 jaar vaak wel wat terug. Je verbale IQ is echter afhankelijk van je omgeving en met de jaren groeit je woordenschat.

Omdat het IQ een vergelijking is met mensen van jouw leeftijd worden deze leeftijdseffecten genivelleerd.
Daarom is het moeilijk om exact te zeggen wat iemands IQ is.

Scoor je op een professionele gecombineerde intelligentietest zeg maar 120, dan kun je er van uit gaan dat hij tussen de 115 en de 125 ligt.
Minder nauwkeurige of brede testen geven al gauw een spreiding van 10 naar beide kanten.
Dat houdt in dat als je 120 scoort je tussen de 110 en de 130 zit. Iemand die dus 130 scoort kan dan tussen de 120 en de 140 zitten.

Zo kan het dus zijn dat iemand met een gemeten IQ van 120 toch feitelijk een echt IQ heeft wat hoger is dan de persoon die 130 scoorde en in theorie even intelligent zou kunnen zijn als iemand die 110 gescoord heeft.
Daarom is een niet nauwkeurige test redelijk weinig zeggend.

Dit zal voor sommigen een teleurstelling zijn.
Zo speelt leeftijd niet zo een grote rol, echt intelligente mensen kunnen dit soms tot op zeer hoge leeftijd behouden, zoals mijn oma, die met 96 jaar nog kon scrabbelen als de beste, dus rekenen , taktiek en taal waren op volle sterkte.
Dus als mensen mentaal gezond blijven en hun hersenen actief houden, hoeven ze zich over hun IQ geen zorgen te maken.

Je hersenen slijten alleen als je ze niet gebruikt.
Ook blowen en zuipen zijn de pest voor je IQ.
Dat heeft meer (negatieve ) invloed dan het ouder worden op zich.