Hoe gezond is honing?

Is het gezond om dagelijks honing te gebruiken?

Toegevoegd na 10 minuten:
Maakt het nog uit welke honing je gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

Honing is wel een natuurproduct, maar bevat vrij veel suiker. Is eigenlijk bijna helemaal suiker.
Met mate gebruiken is geen probleem, maar gezond is het niet. Soms wordt er gesproken over gezonde bestanddelen, maar dat is zo minimaal dat het te verwaarlozen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kleine hoeveelheden, want honing is net zo calorierijk als gewone tafelsuiker. Als alternatief voor die tafelsuiker ben ik wel geneigd om honing gezonder te vinden omdat er veel meer natuurlijke vitamines en sporenelementen in zitten. In plaats van gewone tafelsuiker dus te prefereren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honing is een van de weinig stoffen op aarde wat je onder totaalvoeding kunt scharen.

Honing bevat zeer waardevolle voedingsstoffen, mineralen en is zelfs geneeskrachtig.

Iedere dag een theelepel honing is uitstekend. Maar ook met honing moet je oppassen omdat het ontzettend veel suiker bevat. Te veel is niet goed.

Honing is ook zeer waardevol voor de huid. Bij droge lippen, om je huid te hydrateren en zelfs voor je haar is het uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tevens is Honing een nartuurlijke onstekingsremmer! Lepeltje honing is dus zeker gezonder dan suiker... Maar het is geen "en en" dus als vervanger van suiker niet er naast!

Toegevoegd na 8 minuten:
Heb weleens "natuurlijke" honing gezien met toevoeging van E-nummers en andere conserveermiddelen, is totaal niet nodig goede honing bederft niet (snel), kan wel eens versuikeren maar verwarm het en hij is weer goed, lijkt me ook gezonder!!!

Daarnaast is er wel smaakverschil ik gebruik bijv. Spaanse tijmhoning voor het koken en Edesche Heidehoning voor de thee! Wat het verschil in (geneeskrachtige) uitwerking van verschillende soorten bloemen honing is heb ik me nooit in verdiept.

Toegevoegd na 17 minuten:
heb het nog even voor je nagekeken (ook omdat ik het zelf een goede interresante vraag vond) en een goede interweb blz gevonden---> http://www.seghersonline.be/producten/-Honing/Hgeneeskunde.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de herfst neem ik elke dag een theelepel honing in mijn thee. 1 x per dag. Heb sindsdien nooit keelpijn meer.

Let wel op dat je een goeie honing hebt. Die allergoedkoopste flacons zijn puur suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het schijnt dat vroeger de mensen 2 schepjes per dag gebruikte als een antibioticum zou de zelfde werking hebben,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig is een tijd geleden in een uitzending van "keuringsdienst van waren" het product honing besproken.

Het bleek dat wanneer je honing in de winkels koopt er gewone suiker, uit suikerbiet gewonnen, in wordt verwerkt.
Niet helemaal een zuivere markt dus.

Wanneer je de honing bij een imker haalt is dat in ieder geval al uitgesloten.

Zoals je weet is suiker niet altijd goed voor je.
Wanneer iets uit de natuur gewonnen is, en in dit geval nectar, is het per definitie niet gezonder.
Wel als je naar de verwerking van die suikers kijkt.
Voorbeeld: witte suiker is uit bieten gewonnen maar geraffineerd.

Het gaat er om hoe het lichaam die suikers verwerkt, afbreekt
en gebruikt en dan is het meest natuurlijke proces van de suikerwinning en verwerking tot een product een belangrijk verschil.

Zuivere honing bevat bacteriën en kan voor kinderen onder de 1 jaar dan ook gevaarlijk zijn.

Soms wordt geadviseerd wanneer mensen hooikoorts hebben de honing van de plaatselijke imker te gebruiken.
hier mee zou de allergie kunnen verminderen of verdwijnen.